Twórcy na froncie badań nad Zagładą

Pisząc tydzień temu o paryskiej konferencji „Nowa polska szkoła badań nad historią Zagłady Żydów” nie spodziewałem się, że awantura przybierze takie rozmiary. Zestaw prelegentów reprezentujących głównie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, który nie gwarantował obiektywnego przedstawienia stanu polskiej nauki dotyczącego Holokaustu, został oprotestowany przez część Polonii.

Przedstawiciele środowisk patriotycznych postanowili przyjść i jak bywa na takich sympozjach, w ramach wolnych głosów wziąć udział w dyskusji. Gdy po pierwszych pytaniach nie dopuszczono już ich do głosu, zaczęli protestować. Zabroniono też nagrywania. To sprowokowało eskalację protestów. We francuskich mediach rozkręca się afera, padają pod adresem Polaków obelżywe określenia. Francuska minister edukacji napisała list otwarty do ministra Gowina, protestują organizacje żydowskie, oskarżenia publikuje szkoła EHESS, organizator sympozjum. Mamy tu do czynienia z klasyczną zamianą ról. Ofiary ukazane są jako sprawcy. Skandalem nie jest konferencja z udziałem skrajnie jednostronnego grona, skandalem nie są urągające kryteriom naukowym referaty, w których roi się od politycznych deklaracji. Skandalem jest protest Polonii. Francuzów można zrozumieć. W ubiegłym roku zarejestrowano u nich kilkaset incydentów antysemickich, więc oskarżenie Polaków, że są „antysemicką hordą” (to cytat), jest im na rękę. Ale fakt, że do dziś (sobota 2 marca) jedynym oficjalnym polskim głosem jest oświadczenie prezesa PAN z tezami o ksenofobii to skandal. Brak głosów, na przykład ze strony IPN czy Instytutu Pileckiego (przedstawicieli tych instytucji widziano wśród publiczności), to grzech zaniechania. Skoro minister Jarosław Gowin został wywołany do odpowiedzi, powinien przede wszystkim wystąpić do organizatorów o udostępnienie oficjalnego nagrania sympozjum. Słuchaczom bowiem kategorycznie zabroniono nagrywać. Tak restrykcyjnie przestrzega się zakazu nagrywania koncertów, spektakli i filmów, ale...
[pozostało do przeczytania 12% tekstu]
Dostęp do artykułów: