Gospodarka

Maciej Pawlak
Galopujące ceny, stagflacja, czarny scenariusz dla portfeli – to określenia, jakimi straszą liberalni ekonomiści i publicyści, pisząc o spodziewanej inflacji w bieżącym roku. Jak ocenia resort finansów, będzie ona nieco wyższa w I kwartale, a następnie się zmniejszy. O tym, w jakiej faktycznie mierze nasze portfele odczują spodziewany wzrost cen, dowiemy się w kolejnych miesiącach. Dla społeczeństwa najważniejsza jest w tym przypadku wartość inflacji CPI (consumer price index), uwzględniająca średnią ważoną cen towarów i usług nabywanych przez przeciętne gospodarstwo domowe.  Zaskakująco wysokie 3,4 proc. w grudniu Większość ekspertów ekonomicznych było zaskoczonych, gdy w ostatnich dniach Główny Urząd Statystyczny (GUS), co następnie potwierdził Narodowy Bank Polski (NBP),...
Maciej Pawlak
Poprawa jakości powietrza wynika nie tylko z konieczności walki o nasze zdrowie. To także skutek zobowiązań państwa wobec KE. Działaniom tym służyć ma m.in. program „Czyste powietrze”, który teraz ulegnie dynamizującym zmianom. Pod koniec roku minister aktywów państwowych przekazał do Komisji Europejskiej „Krajowy plan na rzecz energii i klimatu na lata 2021–2030”. Dokument ten zobowiązuje Polskę do osiągnięcia do roku 2030 między innymi: 7-proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorach nieobjętych systemem ETS (handlu uprawnieniami do emisji CO2) w stosunku do poziomu z roku 2005, 21–23 proc. udziału OZE w finalnym zużyciu energii brutto oraz redukcję z obecnych 78 proc. do 56–60 proc. udziału węgla w produkcji energii elektrycznej. Krajowy plan oznacza więc podjęcie przez...
Maciej Pawlak
Choć około 7-proc. udział sektora budownictwa w PKB nie wydaje się spektakularnie wysoki, ma poważne znaczenie dla całej gospodarki. W 2020 roku wskutek spodziewanego zwiększenia produkcji mieszkań i inwestycji infrastrukturalnych ten wpływ będzie jeszcze bardziej istotny. To wynik kończącej się w tym roku finansowej perspektywy unijnej i związanej z tym konieczności finalizowania rozmaitych inwestycji realizowanych ze wsparciem funduszy UE. Przy czym, jak podkreślają nasi rozmówcy, choć owa „perspektywa” wygasa właśnie w 2020 roku, to w obecnym roku nie nastąpi koniec jej rozliczania czy praktycznego finalizowania inwestycji. Przewiduje się, że nastąpi to do końca 2022 roku. Jednak nasi główni publiczni inwestorzy: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz PKP...
Maciej Pawlak
Niedawno ogłoszony na Ukrainie plan zmiany szerokości torów na ponad 70-kilometrowej trasie kolejowej ze Lwowa do polskiej granicy zwiększy częstotliwość i prędkość przejazdów. Przybliży Ukrainę do Europy, a tamtejszym Polakom ułatwi kontakty z krajem. Ogłaszając nową inwestycję, szef ukraińskich kolei Jewhen Krawcow zaznaczył, że zmiana szerokości torów pozwoli na uruchomienie nowych połączeń Ukrainy z Krakowem, Pragą czy Wiedniem. W 3,5 godziny będzie można dojechać ze Lwowa do Krakowa (obecnie trwa to nawet 6,5–8 godz.). – Choć mówiło się o tym od co najmniej 10 lat, my zbudujemy linię ze Lwowa do Mościsk na granicy z Polską w ciągu roku, dzięki czemu będzie można uniknąć straty czasu na zmianę rozstawu kół na granicy – zapewnił Jewhen Krawcow. Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa...
Maciej Pawlak
Przecieramy szlaki. Robimy coś, czego nikt w Polsce ani w naszej części Europy nie robił, łącząc kompetencje inwestycyjne z deweloperskimi – mówi prezes PFR Nieruchomości. Z Mirosławem Barszczem rozmawia Maciej Pawlak Potencjał realizacyjny programu Mieszkanie Plus szacowany jest na 100 tys. mieszkań. Kiedy te lokale zostaną oddane do użytku? Czy są szanse, aby kontynuować ten program? Nie było w historii III RP instytucji, która miałaby taką skalę działalności, jaką my w tej chwili osiągnęliśmy. W realizacji mamy obecnie ponad 20 tys. mieszkań na różnych etapach (po decyzjach inwestycyjnych zapewniających finansowanie, w projektowaniu oraz fizycznie budowane). Budowa zaczyna się dużo wcześniej niż symboliczne wbicie pierwszej łopaty w ziemię. Zaczęliśmy realizację części komercyjnej...
Większość krajów europejskich marzyłoby, by mieć tak „niski” wzrost, jaki jest dla nas prognozowany. Widziałem prognozy PKB sugerujące, że w 2020 roku nasz wzrost będzie tylko nieco mniejszy niż w tym roku (zamiast tegorocznych 4,2 będzie około 3,7 proc.). Dochodzą bowiem sygnały, że Niemcy wychodzą na niewielki, ale plus. My także znajdujemy nowe rynki, więc nasz eksport stale rośnie. A wraz z nim będą rosły inwestycje. To jest bodziec do wzrostu całej polskiej gospodarki. Jestem więc optymistą – mówi minister finansów Tadeusz Kościński. Rozmawiają Adrian Stankowski i Maciej Pawlak Czy w związku z zaprzestaniem prac parlamentarnych nad projektem zobowiązującym najlepiej zarabiających (powyżej 30-krotności średnich zarobków) do przekazywania składek na ZUS uda się zrealizować – zgodnie...
Maciej Pawlak
Większość krajów europejskich marzyłoby, by mieć tak „niski” wzrost, jaki jest dla nas prognozowany. Widziałem prognozy PKB sugerujące, że w 2020 roku nasz wzrost będzie tylko nieco mniejszy niż w tym roku (zamiast tegorocznych 4,2 będzie około 3,7 proc.). Dochodzą bowiem sygnały, że Niemcy wychodzą na niewielki, ale plus. My także znajdujemy nowe rynki, więc nasz eksport stale rośnie. A wraz z nim będą rosły inwestycje. To jest bodziec do wzrostu całej polskiej gospodarki. Jestem więc optymistą – mówi minister finansów Tadeusz Kościński. Rozmawiają Adrian Stankowski i Maciej Pawlak Czy w związku z zaprzestaniem prac parlamentarnych nad projektem zobowiązującym najlepiej zarabiających (powyżej 30-krotności średnich zarobków) do przekazywania składek na ZUS uda się zrealizować – zgodnie...
Wprowadzenie nowych połączeń, uruchomienie większej liczby pociągów na najpopularniejszych trasach, lepsza dostępność komunikacyjna poprzez wprowadzenie dodatkowych postojów – to część nowości, na jakie mogą liczyć pasażerowie w nowym, rocznym rozkładzie PKP Intercity, który wszedł w życie w niedzielę 15 grudnia 2019 r. Każdego dnia na tory wyjeżdża średnio ok. 400 składów PKP Intercity, czyli niemal 20 więcej niż w poprzednim rocznym rozkładzie. Będzie to oznaczało m.in. jeszcze lepsze skomunikowanie stolicy z Poznaniem, Krakowem, Łodzią czy Lublinem. Nowe połączenia i więcej pociągów na popularnych trasach PKP Intercity uruchomiło nowy pociąg EIC Paderewski, który łączy Warszawę z Poznaniem. Wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych, PKP Intercity zwiększyło liczbę pociągów na...
1 stycznia 2020 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym. Jednak w połowie grudnia, wciąż nie ma do niej rozporządzeń. Wobec tego urzędy miast nie są w stanie wydawać licencji taxi na nowych zasadach. Być może w tej sytuacji należałoby przesunąć termin rozpoczęcia obowiązywania nowelizacji dla kierowców, bo pasażerowie już w Sylwestra mogą mieć problemy z powrotami do domu. Na ten temat rozmawiamy z Arkadiuszem Pączką, dyrektorem Centrum Monitoringu Legislacji Pracodawców RP.  – Do nowelizacji ustawy brakuje kluczowych rozporządzeń – mówi ekspert. –  Dotyczą one kas rejestrujących, mających postać oprogramowania, lub inaczej kas wirtualnych. Wydać je powinien minister finansów. Nie ma także rozporządzenia ministra cyfryzacji w sprawie aplikacji mobilnych...
Nie mamy wpływu na poziom cen miedzi, które kształtowane są na giełdzie, ale możemy dbać o utrzymanie optymalnych kosztów i skali produkcji. Jak pokazują dane, za pierwsze trzy kwartały, mimo nie najlepszej koniunktury, udało nam się osiągnąć dobre wyniki – mówi prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A. Z MARCINEM CHLUDZIŃSKIM rozmawia ANDRZEJ RATAJCZYK W mijającym roku globalna koniunktura nie sprzyjała firmom branży miedziowej. Jak w tych trudnych warunkach radził sobie KGHM? Ostatnio cena miedzi kształtowała się w granicach 5800–5900 dolarów za tonę, podczas gdy w ubiegłym roku ceny dochodziły do 7100 dolarów za tonę. To najlepiej pokazuje, z jakimi wyzwaniami musieliśmy się mierzyć w roku 2019. Niesprzyjającej naszemu biznesowi koniunkturze towarzyszyły inne niekorzystne zjawiska,...
Sprawnie działający, dostosowany do potrzeb mieszkańców transport publiczny to jeden z kluczowych celów władz województwa łódzkiego i gwarancja zrównoważonego rozwoju Dzięki skutecznie realizowanym działaniom samorządu województwa Łódzkie stało się jednym z krajowych liderów rozwoju połączeń autobusowych i kolejowych oraz inwestycji pozwalających rozwinąć infrastrukturę kolejową. Ostatni rok obfitował w projekty sprzyjające rozwojowi transportu publicznego. Jednym z kluczowych posunięć władz województwa było uruchomienie nowych połączeń autobusowych dofinansowanych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Od września powstało 29 linii o łącznej długości 1638 km i aż 136 przystanków. – W ten sposób zlikwidowaliśmy białe plamy komunikacyjne na terenie województwa, a mieszkańcy wielu...
Ostatnimi czasy coraz częściej mówi się o tym, że niedługo ilość przesyłanych przez nas danych przekroczy możliwości obecnych sieci i że wprowadzenie sieci 5G o zwiększonej przepustowości jest bliżej, niż nam się wydaje. Nowe sieci niosą ze sobą wiele korzyści – umożliwiają przede wszystkim wykorzystanie coraz liczniejszych i zróżnicowanych urządzeń, co może generować również dodatkowe ryzyko dla cyberbezpieczeństwa. W polskim społeczeństwie pojawiają się także obawy związane ze zwiększeniem limitów norm promieniowania elektromagnetycznego, które mają pozwolić nowym sieciom na rozwój. Czym tak naprawdę jest nowa generacja sieci komórkowej? Szacuje się, że do 2025 r. średnie miesięczne zużycie danych w mobilnym internecie w Polsce wzrośnie prawie 25-krotnie. Korzystanie z 5G będzie...
Bank Gospodarstwa Krajowego rozwija koncepcję Funduszu Trójmorza (Three Seas Initiative Investment Fund, 3SIIF). Formalnie 3SIIF działa od maja br. – na zasadach komercyjnych, angażując się w zyskowne dla udziałowców inwestycje.    To nie pierwszy taki międzynarodowy projekt, w którym bierze udział BGK. Bank jest bowiem także uczestnikiem Funduszy Marguerite I i Marguerite II.  W projekt Funduszu Trójmorza zaangażowane są także – w różnej skali – inne instytucje rozwoju państw Inicjatywy Trójmorza. Obejmuje on kraje członkowskie Unii Europejskiej, leżące między trzema morzami – Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym (tj. Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Słowację, Austrię, Węgry, Rumunię, Słowenię, Chorwację oraz Bułgarię).  Inicjatywa Trójmorza powołana została w...
Maciej Pawlak
Na początku 2020 roku można spodziewać się rozpatrzenia przez Komisję Europejską wniosku Orlenu o przejęcie Lotosu, zaś w połowie roku orzeczenia TSUE w sprawie podatku od sprzedaży detalicznej. Czy oba rozstrzygnięcia okażą się korzystne dla Polski? Choć przeciągające się w czasie rozpatrywanie przez Komisję Europejską wniosku PKN Orlen o przejęcie kapitałowe Grupy Lotos budzi obawy, czy zakończy się pozytywną opinią, są jednak duże szanse, że zostanie ona uzyskana. Trzy miesiące temu, gdy Orlen miał dosłać na żądanie KE dodatkowe, szczegółowe informacje, mówił o takiej szansie prezes koncernu Daniel Obajtek. Podobne zdanie wyrazili nasi rozmówcy. Opór KE wobec podatku handlowego inspirowany  Podobnie może wyglądać kwestia odwołania „starej” KE, złożonego do Trybunału...
Budimex, największa polska firma budowlana, realizuje trzy ważne odcinki autostrady A1. Pierwszym z nich – obwodnicą Częstochowy – kierowcy pojadą jeszcze w tym roku. Rekordowe tempo robót, setki zaangażowanych pracowników oraz wiele wyspecjalizowanych jednostek sprzętu. Tak powstają trzy strategiczne odcinki autostrady A1 na terenie województw łódzkiego oraz śląskiego. Efekty prac prowadzonych przez Budimex widać gołym okiem, a otwarcie pierwszego etapu, obejmującego obwodnicę Częstochowy, planowane jest jeszcze w grudniu. Trasa A1 to inwestycja o znaczeniu nie tylko krajowym, ale również międzynarodowym. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby wyprowadzenia ruchu tranzytowego z obszarów miejskich, a co za tym idzie – zmniejszenia m.in. zatorów, hałasu czy produkowanych spalin. To...
Dotąd dynamicznie rozwijającą się branżę transportowo-logistyczną czeka szereg wyzwań wskutek zmian w krajowym i międzynarodowym otoczeniu regulacyjnym, gospodarczym oraz technologicznym – przekonują w raporcie eksperci Banku Pekao. Sektor ten stanowi jedno z kół zamachowych naszej gospodarki. Jak wyliczają autorzy wspomnianego raportu („Nadchodzi czas zawirowań. Jak poradzi sobie z nimi polska branża transportowa?”) obejmuje ona ponad 150 tys. podmiotów dających pracę ponad 800 tys. ludzi i generujących łącznie ponad 270 mld zł obrotów.  Druga najszybciej rozwijająca się branża Od początku XXI w. transport był drugą najszybciej rozwijającą się branżą pod względem wytwarzanej wartości dodanej brutto – ponad 8 proc. średniorocznie. To ponad dwukrotnie szybszy wzrost niż średnia...
Maciej Pawlak
Spółka GAZ-System uzyskała pozwolenie na budowę połączenia gazowego z Litwą (GIPL). Dzięki niemu wzrośnie bezpieczeństwo energetyczne Polski i państw bałtyckich, które zostaną w ten sposób podłączone do systemu energetycznego UE. Obok polskiej spółki GAZ-System stroną projektu jest także Amber Grid, operator litewskiego systemu przesyłowego. Obie spółki podpisały w maju ub.r. umowę, regulującą prawne, biznesowe i techniczne aspekty inwestycji. Ponadto zobowiązały się do jej realizacji. Ostatnia z 11 decyzji umożliwiających uzyskanie pozwolenia na budowę dla GIPL została wydana w listopadzie br. Gazociąg Polska–Litwa przebiegać będzie przez trzy województwa: podlaskie, mazowieckie oraz warmińsko-mazurskie. Synchronizacja energetyczna państw bałtyckich z UE W rozmowie z „GP”...
– Inicjatywa Trójmorza przeobrazi i odnowi cały ten region i będzie gwarantować, że wasza infrastruktura, tak jak wasze oddanie na rzecz wolności i rządów prawa, zwiąże was z całą Europą i, oczywiście, Zachodem – zauważył Donald Trump, prezydent USA. Co więcej, jak dodawał b. szef Komisji Europejskiej, Jean-Claude Juncker, dzięki przeprowadzaniu inwestycji w infrastrukturę energetyczną, transportową i cyfrową „Trójmorze stanowi katalizator dla spoistości i konwergencji Unii Europejskiej oraz wzmocnienia więzi transatlantyckiej”. Dla Inicjatywy Trójmorza, powstałej z inicjatywy prezydentów Polski i Chorwacji i skupiającej także pozostałe 10 państw naszego regionu Europy, konieczne jest przede wszystkim pobudzenie kapitału prywatnego. Dla wsparcia finansowego inwestycji...
Nadciągające spowolnienie gospodarcze w krajach UE może, paradoksalnie, stać się szansą rozwoju dla regionu Trójmorza – podkreślała podczas ostatniego Forum Ekonomicznego w Krynicy Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes BGK. Region Trójmorza to 112 mln mieszkańców, 11 proc. PKB całej UE i 25 proc. jej powierzchni. Stanowi on wciąż niewykorzystany, ogromny potencjał. Należy tu przede wszystkim rozwijać infrastrukturę: transportową, energetyczną i cyfrową. By dogonić pod tym względem „starą” Europę, potrzeba wydatkować na ten cel w sumie ponad 500 mld euro. Pomoże w tym Fundusz Inwestycyjny Inicjatywy Trójmorza, utworzony w tym roku z inicjatywy Banku Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje Trójmorza szansą, by Europa nie wpadła w głębszy kryzys – Nowe połączenia w osi północ–południe na terenie...
Maciej Pawlak
Decyzja władz PGNiG o „woli zakończenia kontraktu jamalskiego”, opóźnienia przy budowie Nord Stream 2 oraz przypuszczalne ograniczenie w jego wykorzystywaniu – to wszystko może osłabić międzynarodową pozycję rosyjskiego dostawcy gazu. Z chwilą ogłoszenia decyzji PGNiG przez jego prezesa Piotra Woźniaka kończy się pewna epoka zasad dostaw błękitnego paliwa, Dotyczy to umów zawieranych na dziesiątki lat – jak w wypadku obowiązującego od 1996 roku rosyjsko-polskiego tzw. kontraktu jamalskiego – na podstawie cen indeksowanych do cen ropy naftowej na świecie. I niemających nic wspólnego z cenami rynkowymi gazu! Oznacza to, że gdyby w przyszłości doszło jednak do zawarcia jakiejkolwiek umowy z Gazpromem na dostawy błękitnego paliwa, musiałaby ona uwzględniać jego cenę adekwatną do cen na...
26 listopada 1999 roku nastąpiło pierwsze notowanie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółki PKN ORLEN, utworzonej z połączenia Petrochemii Płock i Centrali Produktów Naftowych. To obecnie największa firma w kraju. 20 lat temu do obrotu na parkiecie trafiło 45 proc. akcji ORLENU, z tego ok. 15 proc. stanowiły walory bezpłatnie przyznane jego pracownikom na podstawie ustawy o prywatyzacji i komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych. Warto przypomnieć, że pierwsza publiczna oferta sprzedaży spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem inwestorów. Zapisy na akcje koncernu zostały zredukowane o ponad 93 proc. w transzy inwestorów indywidualnych. O tym, jak znacząca jest to spółka, świadczy jej wartość rynkowa. Wyceniana jeszcze pod koniec 2014 r. na 19 mld zł, sięga obecnie...
Marek Michałowski
Rosyjski Acron, mający 20 proc. udziałów w Grupie Azoty, sprzeciwił się przejęciu przez polski koncern akcji nowej emisji Polic. 1,1 mld zł z tej emisji mają sfinansować Polimery Police. Polimery Police to jedna z największych inwestycji w historii polskiego przemysłu chemicznego, warta ponad 5 mld zł. Za tę kwotę do 2022 roku w Policach ma ruszyć produkcja polipropylenu. Problem w tym, że inwestycję właśnie zaczęli torpedować Rosjanie. Na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Grupy Azoty rosyjska spółka Acron, mająca 20 proc. udziałów w polskim koncernie, sprzeciwiła się podjętej uchwale dotyczącej finansowania projektu Polimery Police. Wszystkie środki z tej emisji w wysokości 1,1 mld zł mają być przeznaczone na kapitał własny spółki celowej, realizującej ten projekt. – To była próba...
Maciej Pawlak
Sektor bankowy w Polsce konsoliduje się. Po ostatnich fuzjach Raiffeisen Polbanku z BNP Paribas oraz Euro Banku z Millennium pojawiła się kolejna okazja do przejęcia. Na sprzedaż został wystawiony mBank. Czy znajdzie polskiego nabywcę? Od końca września tego roku, kiedy niemiecki Commerzbank AG, właściciel niemal 70 proc. aktywów mBanku, ogłosił decyzję o jego sprzedaży, ewentualne nabycie rozważają co najmniej dwa czołowe polskie banki – PKO Bank Polski i Bank Pekao SA z Grupy PZU. Gdyby któryś z nich przeprowadził tę transakcję, wartość polskich aktywów w całym sektorze mogłaby wzrosnąć do ponad 60 proc. Sprzedaż a kredyty we frankach Ponoć także kilka banków zagranicznych rozważa kupno mBanku. Jednak potencjalni nabywcy przed podjęciem decyzji muszą dokonać dokładnej analizy...
Zapóźnienie w rozwoju infrastruktury transportowej krajów Trójmorza wynika z celowej polityki ZSRS po II wojnie światowej wobec krajów Europy Środkowo-Wschodniej. M.in. Fundusz Trójmorza ma przyczynić się do likwidacji powstałej luki. Szczególną rolę w Inicjatywie Trójmorza, do której należą takie kraje, jak: Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry, pełnią europejskie banki rozwoju - współzałożyciele Funduszu Trójmorza. Ze strony Polski: Bank Gospodarstwa Krajowego, który był głównym inicjatorem tego projektu. BGK to polski bank rozwoju, który już od 95. lat dba o gospodarczy i społeczny rozwój Polski. Fundusz ma pełnić funkcję wehikułu inwestycyjnego, który pozwoli finansować kluczowe projekty infrastrukturalne w...
Maciej Pawlak
Cztery duże projekty drogowe o wartości liczonej w miliardach złotych, w tym jako pierwszy budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, inicjują podjęcie przez GDDKiA inwestycji publicznych w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Jak wyjaśnia GDDKiA, formuła PPP odnosi się do realizacji zadań publicznych. Sektor publiczny i sektor prywatny Formuła oparta jest na wieloletniej umowie określającej podział zadań i ryzyk między podmiotem publicznym (zamawiającym) a partnerem prywatnym (realizatorem). Chodzi w konsekwencji o świadczenie określonej usługi publicznej przez partnera prywatnego w infrastrukturze publicznej. W zamian partner prywatny jest wynagradzany przez podmiot publiczny ze środków budżetowych w różnej formie lub otrzymuje prawo do pobierania opłat od użytkowników...
– Fundusz Trójmorza koncentruje się na trzech priorytetowych obszarach inwestycyjnych: infrastrukturze transportowej, energetycznej i cyfrowej – powiedziała w wywiadzie dla „GP” Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego. Fundusz Trójmorza jest ekonomicznym wymiarem Inicjatywy Trójmorza, która została powołana przez prezydentów Polski i Chorwacji we współpracy z prezydentami pozostałych 10. państw regionu. Regionu, który stoi przed trudnym zadaniem likwidacji ogromnej luki infrastrukturalnej względem krajów Europy Zachodniej. Konieczne pobudzenie kapitału prywatnego Jednak, zwraca uwagę Daszyńska-Muzyczka, „do realizacji ambitnych celów Inicjatywy Trójmorza konieczne jest (…) pobudzenie kapitału prywatnego. BGK wspólnie z innymi bankami rozwoju krajów Trójmorza...
Maciej Pawlak
Obecny system funkcjonowania autostrad powstał w latach 90. ub. wieku. Ówczesne rządy zdecydowały się powierzyć budowę części tych dróg, zarządzanie nimi oraz możliwość pobierania opłat za przejazd trzem prywatnym koncesjonariuszom. Daje im to roczne przychody liczone w miliardach zł, kierowcy zaś, chcąc korzystać z tych autostrad, zmuszeni są do płacenia spółkom koncesyjnym, w zależności od odcinka i wielkości używanego pojazdu, od 0,2 do nawet 1,17 zł za kilometr. Jak na razie nie zanosi się jednak na rozwiązanie umów koncesyjnych, co pozwoliłoby zrównać (w dół) stawki za przejazd w całym kraju i doprowadzić do ujednolicenia systemu ich wnoszenia. Funkcjonowanie prywatnych odcinków tras i pobieranie na nich opłat, zgodnie z umowami podpisywanymi z ówczesnymi rządami w roku 1997 i...
Maciej Pawlak
Dodatkowe – poza ZUS – oszczędzanie na emeryturę staje się faktem. Trzy dni przed upływem terminu zgłoszeń ponad trzy czwarte największych firm zawarło umowy z instytucjami finansowymi na prowadzenie Programu PPK. Już w listopadzie tego roku pierwsze wpłaty zostaną przekazane przez pracowników i przedsiębiorców z około 3 tys. firm zatrudniających ponad 250 osób. Uczestników programu przybywa z dnia na dzień – według portalu „Rzeczpospolitej” już 1 października PPK były zarejestrowane w 1650 przedsiębiorstwach. Na wzór krajów rozwiniętych Przypomnijmy, że ten system oszczędzania dla pracowników wzorowany został na podobnych rozwiązaniach, jakie już funkcjonują w wielu krajach rozwiniętych (m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, krajach skandynawskich, USA, Kanadzie czy Nowej Zelandii...
Gdy do naszych drzwi zapukają akwizytorzy z rzekomo atrakcyjną ofertą na dostawę prądu i gazu, musimy być szczególnie ostrożni. Na celowniku nieuczciwych sprzedawców są przede wszystkim osoby starsze i mieszkające samotnie. Apetyt na oszczędności związane z niższymi rachunkami może prowadzić do poważnych problemów. Jak tego uniknąć? Najbezpieczniej jest wybrać zaufanego i polskiego dostawcę. Seniorzy to łatwy cel dla nieuczciwych sprzedawców. Ubogi emeryt czy rencista często szuka oszczędności i liczy się z każdą złotówką, dlatego zdarza się, że zachęcony namowami akwizytora, decyduje się na podpisanie nowej umowy. Potwierdzają to statystyki – tylko w ostatnich latach liczba skarg do Urzędu Regulacji Energetyki na nieuczciwych sprzedawców gazu i prądu sukcesywnie wzrasta. Powód? Wśród...
Już w 17 pociągach Pendolino pasażerowie mogą korzystać z Wi-Fi. Usługa darmowego bezprzewodowego internetu cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych. Do tej pory skorzystało z niej ponad pół miliona osób, tylko we wrześniu pobierając średnio 1166 GB danych dziennie. W ciągu 9 miesięcy funkcjonowania Wi-Fi w pociągach Express InterCity Premium (EIP) z dostępu do bezprzewodowego internetu skorzystało ponad 558 tys. pasażerów, co daje średnio 2044 osoby dziennie. Szczególnie dużym zainteresowaniem usługa cieszyła się w sierpniu i wrześniu – wówczas z bezpłatnego Wi-Fi w Pendolino korzystało średnio 3832 pasażerów każdego dnia. Od początku stycznia do końca września 2019 r. pasażerowie PKP Intercity pobrali niemal 136 TB danych, czyli każdego dnia pobrano średnio 509 GB danych. To z...
Maciej Pawlak
Podpisanie umowy na dostarczenie urządzeń do regazyfikacji dla gazoportu, pozwalających ją zwiększyć o połowę, a także zezwolenia na budowę tunelu łączącego Wolin i Uznam znacząco przybliża Świnoujście do reszty kraju. Obie inwestycje mają znaczenie przede wszystkim dla miasta: zwiększają jego znaczenie jako ośrodka przemysłowego, a dodatkowo stanowią milowy krok w poprawie jego komunikacji. Przez całe dekady Świnoujście, leżąc na dwóch dużych i wielu mniejszych wyspach, nie miało stałej trasy, którą można by przejechać z jednego końca miasta na drugi. Jedynym sposobem są stałe przeprawy promowe. Znaczenie budowy tunelu łączącego dwie najważniejsze wyspy Świnoujścia wzrasta także w związku z rozbudową terminala LNG. Błękitne paliwo, dzięki regazyfikatorom SCV zamieniane z postaci...
BGK może zaproponować ofertę dla praktycznie wszystkich segmentów polskiej gospodarki. Przy czym bardzo bliski naszemu sercu jest segment małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Wynika to z faktu, że jest on w absolutnej większości polski. Jeśli tego typu firmy się rozwijają, akumulują kapitał, to rośnie właśnie wartość polskiego kapitału. Jaką ofertę BGK ma dla małych i średnich przedsiębiorstw? Możemy zaproponować ofertę dla praktycznie wszystkich segmentów polskiej gospodarki. Przy czym bardzo bliski naszemu sercu jest segment małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Wynika to z faktu, że jest on w większości polski. Jeśli tego typu firmy się rozwijają, akumulują kapitał, to rośnie wartość polskiego kapitału. Proponujemy w naszej ofercie dla MŚP gwarancje de minimis, które...
Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL) jest w tak dobrej kondycji finansowej, że z własnych funduszy może realizować wielusetmilionowy program inwestycyjny. Inwestycje, jakie czekają w najbliższych kilku latach PPL, są rzeczywiście imponujące. Budowa lotniska w Radomiu pochłonie ponad 0,5 mld zł (wydłużona droga startowa i terminal będą gotowe na przełomie 2020/2021), za co powstanie port do obsługi 3 mln pasażerów w skali roku – z możliwością rozbudowy do 6 mln. Będzie to lotnisko uzupełniające dla Warszawy. Mimo to modernizowana będzie także infrastruktura na Lotnisku Chopina, aby zwiększyć jego przepustowość do 25 mln podróżnych rocznie. W tym roku Okęcie obsłuży około 20 mln pasażerów, co stanowi de facto kres przepustowości warszawskiego lotniska. Kolejne 110 mln zł...
System Pracowniczych Planów Kapitałowych, który od początku lipca zaczął funkcjonować w największych polskich firmach, jest korzystny przede wszystkim dla pracowników, zapewniając im istotne uzupełnienie przyszłej emerytury. Wśród głównych zalet programu, oprócz zapewnienia odpowiedniego poziomu życia po zakończeniu kariery zawodowej i wyższej emerytury, warto wymienić:   zapewnienie „poduszki” finansowej na wypadek zdarzeń losowych: choroby oszczędzającego lub najbliższych, budowy domu czy kupna mieszkania;   zabezpieczenie najbliższych w wypadku przedwczesnej śmierci oszczędzającego – mają oni prawo do dziedziczenia środków z PPK. Korzyści dla zarabiających najmniej Warto też zwrócić uwagę na korzyści w szczególny sposób dotyczące osób osiągających minimalne pensje....
Nasz narodowy przewoźnik lotniczy za zakup jednostek dwutlenku węgla został uhonorowany certyfikatem „Partner dla klimatu”. Polskie Linie Lotnicze LOT zakupiły ponad 7,7 tys. jednostek CO2. Wykazały tym samym największe zaangażowanie wśród wszystkich przedsiębiorstw biorących udział w projekcie Lasów Państwowych. Zwycięzcy aukcji zostali uhonorowani certyfikatem „Partner dla klimatu”. LOT konsekwentnie wprowadza efektywne kosztowo i przyjazne dla środowiska rozwiązania, przyczyniając się do poprawy bilansu CO2 w atmosferze. Zakup jednostek dwutlenku węgla (JDW) stanowi część projektu Leśnych Gospodarstw Węglowych, prowadzonego przez Lasy Państwowe we współpracy m.in. z LOT-em. Celem jest zwiększenie ilości CO2 wychwytywanego i magazynowanego przez lasy. Programem objęto 12 tys. ha...
Budimex realizuje coraz więcej kontraktów na zlecenie kolei. Ich liczba sprawia, że firma nie tylko plasuje się już na 2. miejscu wśród największych generalnych wykonawców kolejowych w kraju, ale również prężnie rozwija się jako pracodawca. W tej chwili firma pracuje nad największymi kontraktami kolejowymi w kraju, tj.: LK7 Otwock–Lublin, E-59 Poznań–Szczecin, modernizacja węzła kolejowego Port Gdynia, CMK Idzikowice, E30 Trzebinia–Krzeszowice. Ich łączna wartość to ponad 4 mld zł. Do realizacji zaplanowanych inwestycji firma potrzebuje ekspertów wielu specjalności. Tworząc nowe stanowiska pracy, oferuje kandydatom atrakcyjne warunki zatrudnienia, premie, opiekę medyczną, szkolenia, benefity socjalne i szerokie możliwości rozwoju. Budownictwo to jeden z najbardziej chłonnych rynków,...
Maciej Pawlak
Polska będzie rozwijała morską energetykę wiatrową na Bałtyku. Do 2030 roku udział OZE w całej polskiej energetyce ma wynieść 21 proc., co przyniesie 27 proc. udziału w produkcji energii elektrycznej. Farmy wiatrowe, które mają powstać na Morzu Bałtyckim, staną się w kolejnych latach znaczącym elementem miksu energetycznego Polski. „Zgodnie z projektem PEP 2040, morska energetyka wiatrowa zostanie włączona do bilansu elektroenergetycznego Polski już w latach 2025/2026, a do 2040 roku na morzu może być zainstalowanych nawet 10 GW mocy wiatrowych” – poinformował wiceminister energii Krzysztof Kubów podczas ostatniego Kongresu 590. „Morskie farmy wiatrowe w Polsce będą pełnić rolę regulującą pracę sieci elektroenergetycznej, zapewniając wyższą stabilność generacji energii w porównaniu z...
Kongres 590 to forum wymiany idei i doświadczeń polskich specjalistów z zakresu biznesu, nauki, polityki i legislacji. Politycy i przedsiębiorcy debatowali nad sposobami na wzrost ekonomiczny i awans Polski w gospodarczej hierarchii Europy i świata. W Jasionce k. Rzeszowa dyskutowano m.in. o międzypokoleniowej solidarności społecznej, zrównoważonym systemie finansowym, nowoczesnym biznesie – jego instytucjach i relacjach, o klimacie, energii i racji stanu, czy o sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Wśród mówców znaleźli się m.in. prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz  Morawiecki. Nagroda Gospodarcza Prezydenta RP Prezydent podczas uroczystej gali wręczył statuetki laureatom XVII edycji Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP. Z tej okazji podkreślił, że wyłonienie liderów...
Nasz kraj stoi u progu daleko idących zmian w sektorze wytwarzania energii elektrycznej. Kolejne pakiety klimatyczno-energetyczne UE wyznaczają cele redukcji emisji CO2 i zanieczyszczeń oraz wzrostu udziału OZE. Co Polska planuje zrobić, by wpisać się w te trendy? Jaką drogą powinna podążać? Skąd wziąć na to środki i jak je wydać, by zyskał na tym maksymalnie krajowy przemysł? M.in. na te pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy jednego z paneli dyskusyjnych „Miks energetyczny Polski w 2040 r. Jak finansować transformację energetyczną?” tegorocznej edycji Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa. – Poza otoczeniem regulacyjno-prawnym oraz polityką energetyczno-klimatyczną, które wymuszają transformację sektora w krajach Unii Europejskiej, katalizatorem zmian w Polsce stają się także...
– Tylko zmienność jest niezmienna! Takie mamy czasy, że biznes musi być gotowy na wszystko i to bardzo szybko. Historia gospodarcza świata przyśpieszyła bardzo mocno, zwłaszcza w kontekście takich wydarzeń jak brexit, wojny handlowe pomiędzy USA a Chinami, czy niestabilność geopolityczna w sporej części świata – mówił Marcin Chludziński, Prezes Zarządu KGHM Polska Miedź podczas panelu na Kongresie 590. Każdy projekt potrzebuje liderów Podczas panelu zorganizowanego przez KGHM w ramach Kongresu 590 (7–8 października) pt. „W poszukiwaniu współczesnych liderów w czasach wyzwań gospodarczych i technologicznej rewolucji" prelegenci Jerzy Kwieciński, minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju; Tom Reed, amerykański Kongresmen z Partii Republikańskiej; Thomas J. Lee, współzałożyciel i Partner...
Blisko stu uczestników, dwa wyzwania i dokładnie 24 godziny na ich realizację – tak wyglądał Hackathon 590 Gold Bug Trophy, który zorganizowano podczas tegorocznej edycji Kongresu 590 w Jesionce na Podkarpaciu. Tematem „maratonu programowania” – jak zamiennie nazywa się to wydarzenie – była prywatność w sieci oraz ochrona przed cyberterroryzmem. Zwycięski zespół specjalistów od kodowania zgarnął pokaźną nagrodę pieniężną. Zacznijmy od krótkiej podróży w czasie. Pewnej sierpniowej nocy, dokładnie sto lat temu, porucznik Jan Kowalewski zastępował kolegę podczas nocnej warty w sekcji szyfrowej wywiadu wojskowego. Dla zabicia nudy zaczął przeglądać pochodzące z nasłuchu radiowego zaszyfrowane sowieckie komunikaty. Kowalewski wpadł na pomysł, aby poszukać słowa „dywizja” (ros. „diwizia”),...
Skąd wziąć środki i jak je wydać, by na przemianach w polskiej energetyce w najbliższych dwóch dekadach, związanych z polityką klimatyczno--energetyczną UE, zyskał maksymalnie krajowy przemysł? Kwestia ta została poruszona podczas ostatniego Kongresu 590. Mamy konkretną wizję, jak PGE Polska Grupa Energetyczna będzie wyglądać za 20 lat – stwierdził Ryszard Wasiłek, wiceprezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej ds. operacyjnych. – W związku z pakietami klimatyczno-energetycznymi UE inwestujemy w poszerzanie miksu energetycznego wykorzystywanych przez nas źródeł energii. Doceniamy pozytywne skutki dla wytwórców energii funkcjonującego od kilku lat rynku mocy. Miks energetyczny w Polsce w 2040 r. będzie obejmował energetykę jądrową, stale poszerzający się udział odnawialnych źródeł energii...
PGE Polska Grupa Energetyczna i PGE Energia Ciepła podpisały List Intencyjny z Marszałkiem Województwa Podkarpackiego w sprawie budowy II linii technologicznej w Instalacji Termicznego Przetwarzania z Odzyskiem Energii (ITPOE). Wydarzenie miało miejsce podczas tegorocznego Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa. – Jako wiodący producent i dostawca energii elektrycznej i ciepła w Polsce stawiamy na nowatorskie rozwiązania, w tym innowacyjne i ekologiczne technologie – podkreśla Ryszard Wasiłek, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Celem PGE jest podejmowanie kompleksowych działań na rzecz efektywności energetycznej i realizacji idei gospodarki obiegu zamkniętego. Dowodem na to jest podpisany List Intencyjny w sprawie budowy II linii technologicznej ITPOE...
Współczesna cywilizacja opiera się na petrochemii. Bez nawozów nie byłoby wystarczającej produkcji rolnej, bez materiałów nieprzewodzących nie rozwinęłaby się elektronika, nie byłoby komputerów ani gospodarki cyfrowej, bez plastikowych opakowań trudniej byłoby przechowywać żywność. O tym możemy przeczytać w specjalnym raporcie PKN Orlen zaprezentowanym podczas Kongresu 590 pt. „Petrochemia ma przyszłość”. Podczas Kongresu 590 w Jasionce miała miejsce prezentacja raportu Orlenu pt. „Petrochemia ma przyszłość”. W trakcie panelu zorganizowanego przez koncern Orlen Zbigniew Leszczyński – członek zarządu ds. rozwoju PKN Orlen,  Adam B. Czyżewski – główny ekonomista PKN Orlen, współautor raportu, Ryszard Florek – współzałożyciel i prezes Fakro, oraz Roch Baranowski z Partner, Bain...
Podczas Kongresu 590 w Jasionce odbyła się debata, w czasie której uczestnicy dyskutowali, jak innowacyjne rozwiązania oraz współpraca z sektorem naukowo-badawczym mogą przełożyć się na lepszą ofertę kolei, zarówno dla podróżnych, jak i partnerów biznesowych. Prelegenci mówili m.in. o tym, jak innowacje teleinformatyczne wpływają na rozwój tej gałęzi transportu. W debacie udział wzięli: wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, Mirosław Antonowicz – członek zarządu PKP S.A., Radosław Zawierucha – członek zarządu PKP Informatyki, Mirosław Gilarski – prezes zarządu PKP Telkol, Piotr Podgórski – prezes zarządu Xcity Investment. – Idziemy w kierunku szerokiego programu innowacji. Można to nazwać strategią badawczą w zakresie innowacji. Rozmawiamy ze spółkami, chcemy powołać komitet...

Pages