Polskie produkty zyskują uznanie na zagranicznych rynkach. Jakość i unikalne walory smakowe polskich produktów

Polska żywność jest znana i ceniona nie tylko na rynkach Unii Europejskiej. Dzięki rosnącemu eksportowi krajowych firm polskimi smakołykami mogą zachwycać się konsumenci nawet w bardzo egzotycznych krajach.

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej polski eksport produktów rolno-spożywczych wzrósł kilkakrotnie. W 2004 r. Polska sprzedała za granicę żywność za 5,2 mld euro. Natomiast w 2017 r. eksport żywności osiągnął wartość 27,3 mld euro. Wszystko wskazuje na to, że w ubiegłym roku padł kolejny rekord i wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych prawdopodobnie przekroczy 29 mld euro.
Polska jest europejskim i światowym liderem w produkcji drobiu, jabłek, owoców miękkich (czarnej porzeczki i malin) oraz marchwi i kapusty. W ścisłej czołówce europejskiej jest też w zakresie produkcji ziemniaków, truskawek, rzepaku, cebuli, grzybów. Na zagranicznych rynkach cenione są również polskie zboża, mleko, ser i masło. Polska jest także światowym liderem w produkcji i eksporcie głęboko mrożonych owoców i warzyw, soków z jabłek, wiśni, truskawek i aronii.

Ekspansja zagraniczna polskich producentów
W popularyzacji polskich produktów żywnościowych na rynkach zagranicznych dużą rolę odgrywają producenci mający w swoim portfolio znane marki spożywcze. Przykładowo produkty Grupy Maspex, jednego z największych producentów żywności w Europie Środkowo-Wschodniej, trafiają do ponad 50 krajów na całym świecie. Dzisiaj w wielu krajach marki z portfolio polskiej firmy zajmują czołowe pozycje na rynku i cieszą się uznaniem klientów. Niejednokrotnie są też wskazywane jako jedne z najpopularniejszych polskich produktów eksportowych.
Innym przykładem jest Mlekpol, który znajduje się wśród 20 największych przetwórców mleka w Europie. Ta, powstała w latach 80. XX wieku w Grajewie, spółdzielnia mleczarska obecnie blisko jedną trzecią całej swojej produkcji przeznacza na eksport. Wytwarzane przez nią mleko i...
[pozostało do przeczytania 64% tekstu]
Dostęp do artykułów: