Nasze kosztowne paliwa

Dopłacamy do biopaliw

Firma doradcza e-petrol monitorująca ceny paliw na polskim rynku poinformowała nas w poprzednim tygodniu, że benzyna w najbliższym czasie znów zdrożeje i według badań będzie drożeć nadal. Ceny benzyny 95 i 98 mogą wzrosnąć nawet o 10 gr na litrze. – Będziemy musieli przyzwyczaić się do cen benzyny i oleju napędowego powyżej 5 zł, a może nawet do 6 zł za litr – uważa jeden z analityków e-petrol. – W tym roku raczej nie będzie spadków poniżej tej granicy. To głównie wina likwidacji ulgi podatkowej dla producentów biokomponentów do paliw ciekłych. – Ta ulga przestała obowiązywać 1 maja br., więc najbliższe tygodnie to kilkugroszowe wzrosty cen na litrze paliw. Niedużo, ale tu znów zadziała wysoki VAT, obliczany od wyższej ceny, bo bez ulgi. Podobno likwidacja tej ulgi zapewni budżetowi dodatkowo aż 1 mld zł, ale tę kwotę stracą użytkownicy aut. Podwyżka ceny jednego litra biodiesla może wzrosnąć nawet o złotówkę. To zła wiadomość zwłaszcza dla rolników, którzy tankują to tańsze paliwo nie tylko do pojazdów, ale także do swoich maszyn.

Gdy drożeją paliwa, wszystko jest droższe.

Zróżnicowane ceny

Przed rokiem, na początku maja 2010 r., benzyna 95 kosztowała przeciętnie 4,60 zł za litr, a diesel 4,37 zł za litr. Oznacza to, że teraz za napełnienie baku o przeciętnej pojemności 40 litrów trzeba wydać ok. 27 zł więcej. Nie jest tajemnicą, że paliwo stanowi znaczący składnik kosztów wielu firm, dlatego jego wyższa cena spowoduje wzrost cen innych artykułów, a także biletów komunikacji miejskiej. Największy wpływ na kształtowanie się cen detalicznych miesiąc do miesiąca miały w kwietniu i maju właśnie podwyżki cen paliw o 2,6 proc., co przełożyło się na wzrost cen transportu o 1,7 proc., a także cen żywności o 0,9 proc. Analizując ceny regionalnie, okazuje się, że najdrożej benzynę 95 tankowali mieszkańcy województw zachodniopomorskiego i świętokrzyskiego – płacili średnio...
[pozostało do przeczytania 13% tekstu]
Dostęp do artykułów: