Usłyszycie ode mnie tylko prawdę. Mamy szansę ograniczyć tempo zarażeń 

W momencie, gdy spłaszczymy krzywą zachorowalności, to dajemy szansę służbie zdrowia na leczenie chorych, na stopniową wymianę w szpitalach ludzi, którzy zdrowieją, na chorych, którzy przychodzą. Na razie system jest w pełni wydolny i sprawnie może zajmować się chorymi. To do tego, by tak pozostało, sprowadza się dziś całe zarządzanie kryzysowe – z ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim rozmawia Tomasz Sakiewicz.

Panie Ministrze, w momencie kiedy rozmawiamy, jest 49 przypadków koronawirusa, w tym niestety jeden śmiertelny. Kiedy opublikujemy ten wywiad, będzie ich dużo więcej. Przewidywania się potwierdziły. Rośnie liczba zakażonych. Mamy złe przykłady z Włoch i Hiszpanii. Chińczycy twierdzą, że udało się powstrzymać rozwój epidemii. Nie wiadomo, czy można im wierzyć. Mamy radykalne działania ze strony USA, które wstrzymały ruch lotniczy. Czy możemy powiedzieć, w jakim kierunku to idzie? Jak może się rozwinąć epidemia? Jaki będzie finał tej historii?
Ostatnio pojawiła się ciekawa wypowiedź koordynatora Światowej Organizacji Zdrowia z Wuhan. Bruce Aylward, który nadzorował proces kwarantanny, proces organizacji ze strony WHO, powiedział, że żadne działania administracyjne nie są w stanie skutecznie powstrzymać rozprzestrzeniania się wirusa. Powiedział, że największą lekcją z Chin, jaką WHO odebrało, jest to, jak działało społeczeństwo. Bez odpowiedzialnego społeczeństwa, bez poczucia odpowiedzialności za swoje zdrowie, zdrowie najbliższych, sąsiadów i wszystkich, z którymi się stykamy, żadne działania rządu, samorządów, administracji nie są w stanie powstrzymać epidemii. Potrzeba nam radykalnie odpowiedzialnego zachowania obywateli. Przed chwilą zamknęliśmy szkoły, przedszkola i uniwersytety, ograniczamy zgromadzenia i mówimy, żeby Polacy zachowywali się odpowiedzialnie. Z danych spływających z Policji wynika, że te reakcje naszych obywateli są bardzo racjonalne i na 1200 osób w kwarantannie tylko 16 było poza...
[pozostało do przeczytania 88% tekstu]
Dostęp do artykułów: