Trwa przywracanie kolei społeczeństwu. Rozwój siatki połączeń i modernizacja dworców kolejowych zlikwiduje wykluczenie komunikacyjne w regionach

Modernizacja dworców i linii kolejowych w regionach oraz zapewnienie lepszej dostępności do kolei, w szczególności dla mieszkańców mniejszych miejscowości, to tematy, o których rozmawiali przedstawiciele największych polskich spółek kolejowych podczas debaty „Kolej w wyrównywaniu szans".

Wiele dla odbudowy polskiej kolei zostało już zrobione, ale sporo jest jeszcze do zrobienia. Jak zauważył Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, brak transportu to bardzo poważny problem społeczny. – Wciąż prawie 100 sołectw oraz 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców jest wykluczonych, bo nie ma dostępu do kolei pasażerskich. Naszą rolą jest to zmienić – mówił Bittel. Przypomniał o dwóch programach, których wprowadzenie całkowicie odmienia sytuację. Pierwszy: Kolej Plus zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej o połączenia miejscowości o populacji powyżej 10 tys. osób (które nie mają dostępu do kolei pasażerskiej i towarowej) z miastami wojewódzkimi. Drugi to fundusz autobusowy, który już umożliwił przywrócenie 1,4 tys. połączeń autobusowych. – Transport drogowy powinien być uzupełnieniem kolejowego. Kolej nie dotrze do każdej najmniejszej miejscowości, ale powinna stanowić szkielet obudowany siecią linii autobusowych. To inwestycja w rozwój – zaznaczył wiceminister.

Modernizacja dworców
Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A., zwrócił uwagę, że istotnym elementem odnowy kolei w Polsce, obok przywracania połączeń, jest modernizacja dworców. – Dworzec jest ważnym punktem na mapie każdego miasta, jest jego wizytówką. Dlatego do 2023 r. zostanie przeprowadzonych 189 inwestycji dworcowych w całym kraju. Jedna trzecia tego programu jest już zrobiona – tłumaczył Golubiewski. Jak mówił, efektem realizacji Programu Inwestycji Dworcowych będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych dworce. PKP S.A. stawia również...
[pozostało do przeczytania 60% tekstu]
Dostęp do artykułów: