Zawód? Powołanie? Sztuka? Wiele lat ciężkiej pracy

Lekarz – najstarszy zawód świata. Zawód zaufania publicznego. Zawód zawsze potrzebny, w każdym państwie i ustroju. Czy aby na pewno jest to zawód? Wiele mówi się o tym, że trzeba mieć powołanie do stania się lekarzem, sporo też o tym, iż medycyna jest sztuką.

Przypatrzmy się temu, jak zostaje się lekarzem. Wbrew pozorom trzeba przejawiać od młodości zdolności humanistyczne, aczkolwiek przy technicyzacji medycyny matematyka staje się coraz ważniejsza. Po podjęciu decyzji o studiowaniu medycyny czeka nas sześć lat nauki, pamięciowej, teoretycznej i na koniec upragnionej praktycznej. Ale bez „wkucia” kilkunastu tysięcy stron o anatomii, fizjologii, normach badań laboratoryjnych nie możemy zacząć praktyki. Po sześciu latach, z tytułem lekarza, tak naprawdę zaczynamy dopiero praktyczną naukę zawodu, trwającą na ogół kolejne sześć lat. Potem zaczynamy się doskonalić, nadal uczyć, ale już w sposób ukierunkowany i gdzieś w wieku 40 lat, po 20 latach nauki, osiągamy poziom mistrzowski wiedzy zawodowej. Aby ten poziom utrzymać, trzeba dalej się uczyć, czytać, jeździć na konferencje, rozmawiać z innymi lekarzami, bowiem około 20–30 proc. wiedzy medycznej dezaktualizuje się co 8–10 lat. Często spotykam się ze stwierdzeniem, że studia medyczne są w Polsce za darmo. Nie zgodzę się z tym. Owszem, za same studia w zasadzie się nie płaci (nie licząc najbardziej chyba kosztownych podręczników – jeden atlas może mieć cenę nawet kilku tysięcy złotych). Ale już szkolenie podyplomowe kosztuje. Będąc rezydentem, trzeba inwestować w kolejne kursy (nie tylko te obowiązkowe), jeśli chce się naprawdę osiągnąć mistrzostwo. Takiego procesu nauki nie ma w żadnym innym zawodzie. Podobnie nie ma takiej odpowiedzialności. Lekarz odpowiada za nasze życie. Błędna decyzja sędziego może skutkować wieloletnim więzieniem, błędna decyzja inżyniera – katastrofą. Ale błędna decyzja lekarza to albo śmierć, albo złe leczenie. Tu muszę zwrócić uwagę na dwie sprawy. Kwestię...
[pozostało do przeczytania 41% tekstu]
Dostęp do artykułów: