Okręty dla marynarki zbudujemy w polskich stoczniach. Rozmowa z François Dupontem, wiceprezesem Naval Group

Bazując na naszym doświadczeniu i sprawdzonej metodzie, planujemy zbudowanie w Polsce w stoczni ST3 w Szczecinie kadłuby mocne okrętów, które następnie wyposażymy i zintegrujemy w Gdyni, gdzie wykonywane będą moduły ich wyposażenia – obiecuje François Dupont.


Naval Group planuje zbudowanie w Polsce okrętów podwodnych w ścisłej współpracy z polskimi stoczniami. Niektórzy mają jednak wątpliwości, czy nasze stocznie mogą podjąć się budowy okrętów dla Marynarki Wojennej. Czy polski przemysł udźwignie program budowy tak złożonych jednostek?

Jestem przekonany, że polskie stocznie są całkowicie zdolne do budowy okrętów podwodnych. Przez ostatnie cztery lata badaliśmy możliwości technologiczne polskiego przemysłu morskiego. Zidentyfikowaliśmy około 100 polskich przedsiębiorstw, które mogłyby wziąć udział w proponowanej przez Naval Group współpracy przemysłowej, wykraczającej zresztą poza budowę okrętów podwodnych. Naszym zdaniem sukces budowy okrętów zależy od przyjętego trybu postępowania. Należy wybrać właściwych partnerów, jasno określić zasady odpowiedzialności za wynik i nadzorować prace w taki sposób, by być pewnym, że każde zadanie wykonywane jest na czas. Tak właśnie postępujemy przy budowie okrętów. Ten schemat działania sprawdził się np. w Indiach, gdzie wszystkie sześć zamówionych okrętów Scorpène jest budowanych w indyjskiej stoczni. Trzy z nich są już w służbie, a pozostałe trzy zostaną wkrótce przekazane indyjskim siłom morskim. Podobnie rzecz się ma z Brazylią. Tamtejsze stocznie nie miały wcześniej żadnych doświadczeń w budowie okrętów podwodnych. Z naszą pomocą poradziły sobie jednak, a pierwszy z czterech okrętów podwodnych budowanych w Brazylii zostanie zwodowany w grudniu tego roku. Bazując na naszym doświadczeniu i sprawdzonej metodzie, planujemy zbudowanie w Polsce w stoczni ST3 w Szczecinie kadłuby mocne okrętów, które następnie wyposażymy i zintegrujemy w Gdyni, gdzie wykonywane będą...
[pozostało do przeczytania 59% tekstu]
Dostęp do artykułów: