Reinkarnacja w stylu GT

Dodano: 18/09/2018 - Nr 38 z 19 września 2018

Motoryzacja [Mistrz kierownicy ucieka – M20]

Dokładnie 65 lat temu, 19 września 1953 r., w fabryce na Żeraniu wyprodukowano pierwszy polski silnik do samochodu warszawa M20. Był to dolnozaworowy silnik benzynowyR4 o pojemności skokowej 2120 cm³. Do tego czasu przez prawie dwa lata składano warszawy z części sowieckich.    Ciekawa jest sama historia kupienia licencji na samochód od ZSRS. Otóż już w 1947 r. wynegocjowano umowę z Fiatem, na mocy której Włosi mieli wybudować fabrykę i rozpocząć produkcję Fiata 1100. Jednak interwencja Stalina spowodowała zatrzymanie budowy i wycofanie się strony polskiej z umowy. Ponoć Stalin stwierdził, że kraje socjalistyczne powinny ze sobą współpracować i niepożądane jest wspieranie zachodnich kapitalistów. Aby wesprzeć „bratniego Niedźwiedzia”, Polska wyłożyła w sumie około 380 mln ówczesnych złotówek na zakup dokumentacji i maszyn do produkcji przestarzałej konstrukcji, jaką była Pabieda, znana później jako Warszawa M20. Myślałem, że w otchłani dziejów Polska zapomni o tym „
     
23%
pozostało do przeczytania: 77%

Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów www.gazetapolska.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gazetapolska.pl

W tym numerze