Czy polski design może być naszą wiodącą marką? Między przemysłem a sztuką

Mamy świetnych projektantów, dzięki którym możemy dyktować marki, nie musimy pozostawać tylko podwykonawcami – mówiła podczas tegorocznego kongresu „Polska Wielki Projekt” Bożena Gargas, szefowa Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.


Ostatnie miesiące obfitują w różnego rodzaju imprezy i wystawy związane z polskim wzornictwem przemysłowym czy szerzej „designem”. Stała Galeria Wzornictwa Polskiego w warszawskim Muzeum Narodowym, przekrojowa Wystawa Wydziału Wzornictwa w Warszawie („Projektowanie wszędzie” na Krakowskim Przedmieściu), wystawa „Z drugiej strony rzeczy – Polski design po 1989 roku” w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz dopiero co zakończony „Łódź Design Festiwal” to tylko kilka z tych najważniejszych wydarzeń związanych z designem. Warto przy tym dodać, że wzornictwo jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sektorów sztuki. A nazwiska polskich projektantów coraz częściej pojawiają się w światowych rankingach. Polacy projektują m.in. dla takich gigantów jak IKEA (projekty Mai Gaszyniec, w tym nagrodzony na tegorocznym Łódź Design Festiwal projekt dywanu z długim włosiem VINDUM). Dlaczego, mimo ogromnych sukcesów indywidualnych, wciąż nie mamy własnej marki projektowej?

To właśnie pytanie pojawiło się na bardzo ciekawej debacie podczas tegorocznego kongresu „Polska Wielki Projekt”. Jej uczestnicy apelowali do polityków, przedsiębiorców, ale także do ludzi nauki i kultury, o zauważenie ogromnego potencjału, który tkwi w polskim designie. – Dlaczego nie postawić tezy, że „dobrze zaprojektowane” – to jest polska marka, tak jak niemieckie „dobre wykonanie”? – pytała podczas panelu „Stół a sprawa polska – innowacje a design” Bożena Gargas, szefowa Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.

Polska jest światowym potentatem, jeżeli chodzi o produkcję mebli. W raporcie KPMG (nazwa KPMG to akronim utworzony z pierwszych liter nazwisk reprezentantów głównych firm założycielskich) znajduje się na 4. miejscu,...
[pozostało do przeczytania 41% tekstu]
Dostęp do artykułów: