Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

GARBATE WOZY DYKTATORÓW

Dodano: 23/01/2018 - Nr 4 z 24 stycznia 2018
Tak się składa, że styczeń jest miesiącem dwóch ważnych historycznych premier samochodów, które poza różnicami konstrukcyjnymi mają dużo ze sobą wspólnego. 17 stycznia 1934 r. Ferdinand Porsche zaprezentował rządowi niemieckiemu projekt samochodu dla ludu, inaugurując historię marki Volkswagen. Wychwalany przez Hitlera samochód stał się znany w Polsce pod nazwą „garbus”. Produkowany aż do 2003 r. sprawił, że samochodami zaczęły jeździć miliony ludzi na całym świecie. Mimo niechlubnych początków garbus odegrał ogromną rolę w rozwoju światowej motoryzacji. Olbrzymi wpływ na polski przemysł motoryzacyjny miał natomiast samochód, na którego produkcję podpisano umowę 25 stycznia 1950 r. Z ZSRR trafił do nas GAZ-M20 Pobieda, pod zmienioną nazwą M20 Warszawa. Co łączy te samochody? Otóż oba zawdzięczają swoje powstanie dyktatorom i oba są garbate. M20 Warszawa była, podobnie jak VW, nazywana garbuską. Poza tym obydwie konstrukcje stały się podstawą do tworzenia innych
     
21%
pozostało do przeczytania: 79%

Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów www.gazetapolska.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gazetapolska.pl

W tym numerze