Jeszcze więcej Nowego Jedwabnego Szlaku w Polsce. Nowe możliwości handlu między Chinami a Europą

Funkcjonujące od dawna kolejowe połączenia towarowe między Chinami a naszym krajem zostały w ostatnich miesiącach poszerzone. Do terminali w Pruszkowie i Łodzi, a zwłaszcza w Małaszewiczach, dołączyły te w Sławkowie oraz w Porcie Gdańsk.

Na przełomie 2019 i 2020 r. otwarte zostały w naszym kraju dwa nowe miejsca, w których przeładowywane są towary jadące niemal 10 tys. km koleją z Chin do Polski (lub dalej, do innych krajów europejskich). Rosnąca popularność towarowych przewozów kolejowych na tej trasie wiąże się z kilkakrotnie krótszym czasem przejazdu (11–14 dni) w porównaniu z drogą morską.

Nowi gracze na rynku: PKP LHS, DCT Gdańsk, Adampol
Spółka z Grupy PKP, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (PKP LHS), dysponent niemal 400-kilometrowej trasy szerokotorowej od granicy ukraińskiej do Górnego Śląska, zainaugurowała stałe połączenie z Xi’an w Chinach do terminalu w Sławkowie. Z kolei także z Xi’an otwarto stałą trasę, która wiedzie poprzez terminal Małaszewicze na granicy białoruskiej do morskiego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk w gdańskim porcie. To połączenie stanowi efekt współpracy portu, terminalu DCT Gdańsk oraz firmy Adampol, głównego organizatora przedsięwzięcia. 
– To dowód na to, że transport morski oraz lądowy mogą się rozwijać i współistnieć w harmonii, umacniając pozycję portu Gdańsk i terminalu DCT jako północnej bramy dla najszybciej rozwijającego się regionu w Europie – mówi Cameron Thorpe, prezes DCT Gdańsk.
Jak poinformowała „Gazetę Polską” Agnieszka Hałasa, rzecznik prasowy PKP LHS, 1 lutego br. już drugi od uruchomienia w styczniu trasy pociąg z Chin dotarł do Sławkowa w rekordowym czasie 11 dni. 
– W jednym składzie znalazło się 50 kontenerów 40-stopowych. Kontenery z częściami, urządzeniami i innymi towarami zostały przeładowane w Euroterminalu Sławków, skąd trafią do odbiorców w Polsce, Duisburgu, Hamburgu, Pradze i Budapeszcie – dodała pani rzecznik. 
...
[pozostało do przeczytania 66% tekstu]
Dostęp do artykułów: