Korporacja czy aplikacja? Monopol jednej opcji niekorzystny dla konsumenta

W ostatnich kilku latach taksówkarzom przybyła konkurencja w postaci przewozów osobowych dostępnych poprzez aplikacje w smartfonach. Rynek ten ma uregulować nowa ustawa, która jednak nie zadowala żadnej z grup przewoźników.

Nowe przepisy wprowadzają m.in. zapis, iż wszyscy kierowcy pracujący dla takich korporacji jak Uber czy MyTaxi, którzy korzystają z aplikacji, muszą przedstawić wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Są też zobowiązani odprowadzać podatki i VAT zgodnie z polskim prawem. Ponadto po każdym przejeździe, korzystający zeń pasażer, będzie miał możliwość pobrania faktury.

Z punktu widzenia pasażera skazanego jeszcze do niedawna na korzystanie jedynie z usług korporacji taksówkowych (lub indywidualnych taksówkarzy) najważniejszy jest fakt, że obecnie, chcąc przejechać dany odcinek drogi, może skorzystać również z przejazdów dostępnych dzięki aplikacji w smartfonie. Z ostatniego badania firmy Quality Watch na zlecenie Fundacji Forum Konsumentów, dotyczącego przewozów osobowych w największych miastach w Polsce, wynika przy tym m.in., że to aplikacje są najszybszym sposobem zamawiania przejazdu. Pojazdy zamawiane w ten sposób najszybciej docierają do pasażera. W dodatku klientom z góry znana jest cena za przejazd i jest ona istotnie niższa niż w przypadku taksówek na telefon.

Ilona Grzywinska-Lartigue, dyr. Komunikacji w Europie Środkowo-Wschodniej w firmie Uber uważa, że setki tysięcy konsumentów w całej Polsce korzystają z takich rozwiązań jak Uber. Dla tych osób najważniejsza jest możliwość wyboru. Czasem chcą skorzystać z aplikacji, czasem z hulajnogi lub taksówki, innym razem z transportu publicznego. Monopol jednej opcji jest niekorzystny dla konsumenta.

Z punktu widzenia Ubera, udostępniającego pasażerom w Polsce swoją aplikację od czterech lat, projekt ustawy debatowany obecnie w komisjach sejmowych, jest...
[pozostało do przeczytania 29% tekstu]
Dostęp do artykułów: