Koniec z korkami do stolicy Tatr. Miliardy na wiadukty, mosty i tunele na drogę ekspresową do Zakopanego

Popularna „Zakopianka” od dziesięcioleci stanowiła synonim koszmaru podróżowania po polskich drogach. Za trzy lata będzie to tylko wspomnienie. Trasa łącząca Kraków i resztę kraju z sercem Tatr powstaje w błyskawicznym tempie.


Rolę tej trasy trudno przecenić. Ma ona znaczenie nie tylko dla turystów i mieszkańców Tatr, ale jest też ważnym połączeniem o znaczeniu ogólnogospodarczym oraz częścią szlaku Północ–Południe. A po ukończeniu budowy jej rola jeszcze wzrośnie.

Najdłuższy tunel w Polsce i kilometrowe wiadukty
Budowa górskiej części trasy łączącej Małopolskę z Tatrami, czyli drogi ekspresowej S7 Kraków–Rabka-Zdrój, trwa już od 2016 r. Tak skomplikowanej inżynieryjnie trasy w Polsce jeszcze nie było. Docelowo powstanie tu ponad 16 km dwujezdniowej drogi, z czego nieco ponad 2 km przebiegać będą pod ziemią, a prawie 6 km nad powierzchnią terenu, głównie po estakadach, wiaduktach i mostach. Inwestycję podzielono na trzy etapy. Są to odcinki: Lubień–Naprawa, Naprawa–Skomielna Biała i Skomielna Biała–Chabówka. Finał prac na różnych odcinkach przewidywany jest między rokiem 2018 a 2021. A głównymi wykonawcami są firmy z Polski i Włoch.
Pierwszy odcinek trasy Lubień–Naprawa długości 7,6 km będzie kosztować ponad pół miliarda złotych. Tylko na nim powstaje 10 dużych obiektów inżynieryjnych, z których najdłuższy wiadukt będzie miał długość 573 m, a jego podpory osiągną 30 m wysokości. Według danych GDDKiA zaawansowanie prac na trasie Lubień–Naprawa wynosi w tej chwili ponad 50 proc.
Drugi budowany jednocześnie odcinek Zakopianki ma połączyć miejscowość Naprawa ze Skomielną Białą. To jeden z ciekawszych i najtrudniejszych fragmentów całej długo wyczekiwanej inwestycji między Krakowem a Zakopanem. Kontrakt na ten krótki, ale bardzo ważny, trzykilometrowy odcinek został podpisany w czerwcu 2016 r. Jego budowa pochłonie prawie miliard złotych, a wykonawcą jest włoska firma Astaldi. I to właśnie...
[pozostało do przeczytania 57% tekstu]
Dostęp do artykułów: