Skąd elity III RP? Dlaczego to za trudne zadanie dla socjologii

Posługując się instrumentami socjologicznymi, zająłem pewne stanowisko w debacie publicznej: stwierdziłem, że chociaż nikogo nie można winić za jego rodziców, to obywatele powinni mieć orientację, czy rządzą nami takie elity, które czują się ze swoim krajem i jego tradycją związane. Dodałem też, iż polskie nauki społeczne sprawę odziedziczenia wyróżnionej pozycji społecznej przez elity, zwłaszcza medialne, III RP niedostatecznie badają.

Głębiej zrozumieć źródła tej sytuacji pomógł mi wpis prof. Wojciecha Sadurskiego: „A może zamiast zaglądać do rodowodów i badać PRL-owskie korzenie rodziców i krewnych znanych dziennikarzy III RP, lepiej przyjrzeć się bezpośrednio PRL-owskim korzeniom znanych publicystów (a nie ich tatusiom i mamusiom), dziś aktywnych, a którzy żyli jak pączki w maśle w PRL, nierzadko działając w PZPR, pracując w partyjnych przekaziorach, i sławiąc marksizm-leninizm: Krzysztof Czabański, Darski-Targalski, Krystyna Grzybowska, Marcin Wolski, Waldemar Łysiak, Andrzej Zybertowicz... To taka metodologiczna sugestia dla »socjologa«”. Wielu innych dyskutantów wypowiadało się w podobny sposób.

Pouczający to sposób rozumowania. Po pierwsze, zdaniem prof. Sadurskiego nie należy myć rąk, ale nogi. Jednak moim zdaniem oba pola refleksji są ważne: badania peerelowskich rodowodów elit III RP oraz peerelowskich korzeni publicystów kontestujących III RP, a nie tylko ich rodziców. Po drugie (wypowiadam się tylko w swoim imieniu), profesorski rozum, hasając sobie interpretacyjnie, powinien jednak mieć elementarny szacunek dla faktyczności. A z tym u prof. Sadurskiego nie za dobrze.

Zatem garść faktów: nie pochodzę z rodziny o korzeniach (i zasobach) komunistycznych. Pewne uwagi o moim tle rodzinnym są w książce „Pociąg do Polski”. W życiu pewnie niemało błądziłem, ale nie na tyle, by zostać członkiem PZPR (sugestia prof. Sadurskiego) lub np. studiować marksizm-leninizm w Rostowie nad Donem (stale kursujący w internecie zarzut gen...
[pozostało do przeczytania 54% tekstu]
Dostęp do artykułów: