Odczepcie się od pomników Jana Pawła II

Przykłady takiego zachowania można mnożyć. „Gazeta Wyborcza” czy środowiska jej pokrewne od dawna kwestionują potrzebę stawiania pomników, ośmieszają je opiniami historyków sztuki i „autorytetów”, a jednocześnie robią wszystko, by uniemożliwić realne, „niepomnikowe” upamiętnienie Jana Pawła II. Bo ciekaw jestem bardzo, co zrobiliby redaktorzy Piotr Pacewicz, Magdalena Środa, Kamil Sipowicz, gdyby ktoś zaproponował, by zamiast pomnika – stworzyć katedrę myśli Jana Pawła II na Uniwersytecie Jagiellońskim czy Warszawskim. Czy nie podniósłby się wówczas jazgot, że to naruszenie neutralności światopoglądowej uniwersytetu, że nie wolno, że niewierzący studenci i wykładowcy byliby mobbingowani do wiary, i że naruszana byłaby ich godność osobista?

Albo inny przykład. Oto prezydent (pewnie nie ten, ale jakiś inny) decyduje o tym, że Rzeczpospolita Polska będzie przyznawać stypendia im. Jana Pawła II tym naukowcom, którzy najlepiej zrealizują wielką ideę papieża o pojednaniu wiary i rozumu. Jaki krzyk by się podniósł, że w ten sposób ideologizujemy naukę i odbieramy jej niezależność. A najgłośniej krzyczeliby oczywiście ci, którzy dzisiaj – jak Magdalena Środa – opowiadają, że dość już pomników i że trzeba skupić się na innych formach upamiętnienia. Nie wątpię, że pewnie znalazłby się także jakiś biskup (kto wie, czy nie z pięknego miasta nieopodal Poznania), który oznajmiłby, że papież nie życzyłby sobie takich form, bo on był skromny i chętnie ograniczyłby się do pamięci w ludzkich sercach.

Zwolennicy innego niż pomnikowe upamiętniania, zawyliby jeszcze głośniej, gdyby zaproponować (co też niniejszym czynię), by upamiętnić Jana Pawła II wprowadzeniem w Polsce ustawy całkowicie zakazującej zabijania najsłabszych. Dla nikogo, kto znał nauczanie papieskie, nie ulega wątpliwości, że papież byłby naprawdę szczęśliwy, gdyby taka ustawa przeszła przez nasz parlament. Nie ma zatem lepszej drogi upamiętnienia go niż głosowanie w tej sprawie. A jest to tym...
[pozostało do przeczytania 44% tekstu]
Dostęp do artykułów: