Przekaż 1,5% na media Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy! Przekaż TERAZ » x

Kajakiem i okrętem

Dodano: 21/09/2022 - Nr 38 z 21 września 2022

17 września oficjalnie został otwarty przekop Mierzei Wiślanej. Odkąd Zalew Wiślany stał się akwenem podzielonym pomiędzy Polskę a Sowiety, problem żeglugi oraz dostępu do portu w Elblągu pozostawał fundamentalną kwestią polskiej polityki morskiej. 

Świetnie rozumiał to budowniczy Gdyni Eugeniusz Kwiatkowski, który po wojnie pisał: „Narzucają się dwa zadania o dużym znaczeniu gospodarczym. Jest to przekopanie kanału na mierzei, zamykającego zatoką elbląską w okolicach Kahlbergu (Krynica Morska), dającego proste i bezpośrednie wyjście na Bałtyk i ożywiającego małe porty rybackie tej zatoki”. 

Od tego momentu rozważania dotyczące przekopu mierzei prowadzone były nie tylko przez mieszkańców Elbląga czy – szerzej – całego regionu: Tolkmicka, Braniewa, Fromborka, Krynicy Morskiej, Kątów Rybackich czy Sztutowa. Problem sposobu funkcjonowania portu w Elblągu stał się tematem dyskusji w sprawie dostępu do międzynarodowych szlaków morskich, najważniejszego

     
31%
pozostało do przeczytania: 69%

Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów www.gazetapolska.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gazetapolska.pl

W tym numerze