Wstydzą się siebie

Konsumenci uodparniają się na nowe typy marketingu powoli. Ale się uodparniają. Dziś reklamy nie mają siły działania takiej, jak jeszcze 20 lat temu. W takiej sytuacji szuka się nowych dróg dotarcia do serc i umysłów klientów. Czasami przesadzając. Narracja marketingowa używana przy promocji histeryczno-zaczepnej twórczości Marii Peszek zwraca uwagę na nią samą, a nie na promowany produkt. Nikt nie mówi o jej piosenkach. Ludzie zareagowali na przekroczenie kolejnej granicy. Obnażyć się, by zarobić. Teraz uodpornimy się również na publiczne, bezwstydne mówienie o skrajnym cierpieniu i próbach samobójczych. To skutek marketingowego używania śmierci i depresji do sprzedaży produktu. Musi istnieć tabu. Niszczący tabu dewastują kulturę. Skąd się wziął motłoch sikający do zniczy na Krakowskim Przedmieściu? Jest produktem azjatyckiej barbarii. Największym błędem Tuska była zgoda na traktowanie ciał ofiar smoleńskiej tragedii na sposób wschodni. Dopóki w polskich szkołach czytana jest jeszcze „Antygona”, to niewybaczalne dla wielu ludzi. W przypadku wspomnianej samobójczo-depresyjnej kampanii reklamowej mamy do czynienia z perfumowaną, hedonistyczną, konsumpcyjną barbarią z Zachodu.

Kiedy zysk staje się jedyną miarą, nie dziwi, że nawet sport przestaje być sobą. Szlachetna rywalizacja? Uczciwe zmagania? Niech wygra lepszy? Upadek Lance’a Armstronga jest dla mnie jednym ze smutniejszych wydarzeń ostatniego tygodnia. Wszyscy wokół niego już się przyznali: – Szprycowaliśmy się bez opamiętania.

Zmaganie pomiędzy dążeniem do skuteczności a uczciwością ma miejsce w każdej społeczności, w każdym czasie. Jednak pytanie o metody godnego zwycięstwa brzmi różnie w różnych cywilizacjach. My żyjemy w tradycji, w której wiadomo już od czasów antycznej Grecji, że można wygrywać w brzydki sposób. I nie akceptujemy takich zwycięzców. W pozostałych dużych cywilizacjach liczy się głównie wygrana. A średniowieczna myśl Zachodu, że czasami dla wartości duchowych warto...
[pozostało do przeczytania 56% tekstu]
Dostęp do artykułów: