Słodka Wielkanoc

Nie ma udanej Wielkanocy bez ciasta. Na zastawionych świątecznymi smakołykami stołach muszą się znaleźć tradycyjne baby, dekoracyjne mazurki, aksamitne serniki, imponujące karpatki czy eleganckie tarty.

Wielkanocne ciasto to podstawa świąt, ale i ukryta w dekoracyjnej formie symbolika. Czy ktoś sobie wyobraża Wielkanoc bez lukrowanej baby lub kolorowego mazurka? Duża, pięknie wyrośnięta, puszysta baba była powodem do dumy każdej gospodyni, gdy zaś trafił się zakalec lub ciasto opadło, urastało to do rangi nieszczęścia. Baby piekło się w Wielki Piątek, zachowując wszelkie środki ostrożności, zwłaszcza gdy ciasto rosło i gdy wyjmowano je z pieca, lecz także gdy stygło. Mogła mu zaszkodzić nagła zmiana temperatury, przeciągi oraz hałas, krzyki, a nawet głośna rozmowa. W staropolskiej tradycji kawałek babki wkładało się do koszyczka ze święconką. Wielkanocne baby symbolizowały świętowanie, radość ze zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią, a także doskonałość. 
Od niepamiętnych czasów ozdobą wielkanocnego stołu były kolorowo zdobione mazurki, będące symbolem zakończenia Wielkiego Postu. Dawniej był on nagrodą dla tych, którzy wytrzymali 40 dni wstrzemięźliwości. Istotą mazurka jest zdobienie. Proste, kruche ciasto zdobią kolorowe lukry lub kremy, słodkie masy i bakalie – chyba najważniejsza część wielkanocnych wypieków. Dodaje się je nie tylko do mazurka, bakaliami wypełnione są babki oraz pascha, delikatny, pełen aromatów i smaków wielkanocny deser, który przywędrował do nas ze wschodu. Ten przyrządzany tylko raz w roku przysmak ma bogatą symbolikę. Pascha kształtem ma symbolizować grobowiec Chrystusa. Podstawowe produkty, z których się ją wykonuje, czyli jajka i mleko, są dla chrześcijan znakiem wiosennego odrodzenia przyrody. Dodatki takie jak bakalie czy cukier oznaczają dobrobyt, a biała lub kremowa barwa deseru stanowi odniesienie do szat zmartwychwstałego Chrystusa.
Wszystkim tym, dla których ważna jest symbolika, a także tym,...
[pozostało do przeczytania 58% tekstu]
Dostęp do artykułów: