Alternatywa dla Piotrkowskiej z przeszkodami

Pod ziemią i na ziemi

Dzięki zagłębieniu torów i stacji Fabrycznej 16 m pod ziemią na uwolnionych gruntach będą mogły powstać nowe ulice i gmachy. Budowa stanowi strategiczny projekt dla miasta. Po przebudowie powstanie m.in. jeden z najnowocześniejszych obiektów kolejowych w Polsce. Chodzi o wykreowanie nowego funkcjonalnego centrum Łodzi powiązanego z historycznym centrum opartym na osi ulicy Piotrkowskiej. Oprócz przebudowy – we współpracy ze spółkami kolejowymi – dworca Łódź Fabryczna i stworzenia nowego układu komunikacyjnego w ramach NCŁ ma nastąpić rewitalizacja zabytkowego kompleksu elektrociepłowni EC-1 i jej adaptacja na cele kulturalno-artystyczne. Miasto przystępuje obecnie do analizy możliwości realizacji na tym terenie kolejnych obiektów, takich jak rynek, centrum kongresowe i Brama Miasta – wyjaśnia „GP” Błażej Moder, pełnomocnik prezydenta Łodzi ds. projektu NCŁ.

Za 2 miliardy

Według Modera realizacja inwestycji ma być zakończona do 2020 r. W 2014 r. planowane jest udostępnienie zwiedzającym kompleksu EC-1, a rok później – otwarcie przebudowanego dworca Łódź Fabryczna. Modernizacja Łodzi Fabrycznej wraz z budową węzła multimodalnego (miejsca obsługi i załadunku przewozów pasażerskich i towarowych) i nowego układu komunikacyjnego ma kosztować 1,759 mld zł (z tego miasto pokryje 412 mln zł, w tym dofinansowanie unijne wyniesie 59 proc.), a rewitalizacja kompleksu EC-1 – kolejne 270 mln zł (koszty pokryje miasto, w czym udział Unii to 83 mln zł). Na terenie kompleksu EC-1 ma powstać nowoczesne muzeum techniki. Prawdopodobnie pozostałe części NCŁ zostaną w dużej mierze – w porozumieniu z inwestorami prywatnymi – zabudowane obiektami komercyjnymi (handel, usługi, hotele, apartamentowce).

Punkt zapalny: Enkev

Do rozpoczęcia inwestycji w 2013 r. brakuje miastu zgody firmy Enkev Polska na zwolnienie terenu przy ul. Targowej 2, gdzie mieści się zakład...
[pozostało do przeczytania 48% tekstu]
Dostęp do artykułów: