ŁAMIKARKI. Poniżanie i wyzwiska – takich nauczycieli zobaczyli ich uczniowie

Zastraszanie w „szpalerach hańby” oraz wyzwiska od „łamistrajków” i „świń”. Szantaże emocjonalne, ostracyzm, wyśmiewanie i poniżanie – to tylko niektóre z arsenału środków, które wykorzystali nauczyciele wobec swoich kolegów i uczniów w czasie strajku płacowego. Wraz ze stopniowym wygaszaniem protestu rośnie determinacja do „łamania karków” tym, którzy nie poszli za Sławomirem Broniarzem i politykami Koalicji Europejskiej.

Scenariusz miał być prosty. Związek Nauczycielstwa Polskiego roznieca protest tuż przed wyborami do Parlamentu Europejskiego i doprowadza do chaosu podczas egzaminów ośmioklasistów i gimnazjalnego. Wszystko było dobrze skalkulowane poza jedną rzeczą. ZNP to nie wszyscy nauczyciele, a wielu uczących nie będzie chciało „brać w jasyr” własnych uczniów. Jakby tego było mało, do kuratoriów zgłosiło się tysiące ochotników z wykształceniem pedagogicznym. Na to strajkujący zareagowali frustracją.

Kto zachował się przyzwoicie?
Z całego kraju napływają głosy o tym, jak potraktowano nauczycieli, którzy chcieli pomóc uczniom w egzaminach. Jedną z pełniejszych relacji otrzymaliśmy ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Łobzie od tamtejszej nauczycielki języka polskiego z 28-letnim stażem, pani Jolanty Czajki. W placówce do strajku nie przystąpiło pięciu nauczycieli, w tym jedna emerytowana nauczycielka katechetka, dwie katechetki i ksiądz. W tygodniu poprzedzającym strajk atmosfera w szkole była bardzo nieprzyjemna. „Gdy okazało się, że my, to znaczy grupka nauczycieli, podjęliśmy decyzję o nieprzystąpieniu do strajku, jeden z naszych kolegów straszne krzyczał, nawet na korytarzu szkolnym. Nie zwracał uwagi na to, że mogą to wszystko słyszeć uczniowie. Nie dopuszczał do siebie żadnych argumentów. Zgłosiłam ten fakt dyrekcji. Powiedziałam, że nie rozumiem, jak można uczyć młodzież tolerancji i szacunku wobec cudzych poglądów, jak sami nauczyciele nie potrafią wzbudzić w sobie tego typu odruchów. Reakcja...
[pozostało do przeczytania 82% tekstu]
Dostęp do artykułów: