Dźwięki z przeszłości ponownie ożyją. Niezwykły wieczór z fortepianem Chopina w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

17 marca 2018 r. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się niecodzienny koncert, którego centrum stanowić będzie prezentacja kopii fortepianu Buchholtza. Na jednym z instrumentów tego znanego warszawskiego wytwórcy grał Fryderyk Chopin. Prace nad rekonstrukcją fortepianu były możliwe dzięki zaangażowaniu PKN ORLEN – Mecenasa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Historia jednej z najsłynniejszych marek polskich fortepianów zaczyna się ok.1815 r., gdy Fryderyk Buchholtz, należący do grona najlepszych fortepianomistrzów i organomistrzów stolicy, otworzył w Warszawie w budynku przy ul. Mazowieckiej nr 1352 zakład produkujący fortepiany.
Gdy w 1827 r. do oficyny pałacu Czapskich/Krasińskich (ul. Krakowskie Przedmieście 5) wprowadziła się rodzina Chopinów, częstym bywalcem muzycznego salonu Buchholtza przy ul. Mazowieckiej stał się Fryderyk Chopin. Młody kompozytor z zapałem wypróbowywał instrumenty, które zbierały nagrody na lokalnych wystawach przemysłowo-rzemieślniczych. Nie dziwi więc, że to właśnie mistrz Buchholtz skonstruował nowoczesny fortepian, który stanął w salonie państwa Chopinów, będącym miejscem domowych prób. Przy tym instrumencie nastoletni Fryderyk tworzył swoje młodzieńcze kompozycje i w takim brzmieniu słyszał je po raz pierwszy on i jego goście.

Młody artysta, dojrzały kompozytor
Dla Fryderyka Chopina rok 1830 był przełomowy. Młody wirtuoz, szykując się do zagranicznego wyjazdu w celach artystycznych, chciał wcześniej zaprezentować się warszawskiej publiczności jako dojrzały pianista i kompozytor. Datę pierwszego z zaplanowanych występów wyznaczono na 17 marca. Koncert został poprzedzony próbą zorganizowaną 7 lutego w salonie Chopinów, podczas której wykonano w kameralnym składzie skomponowany niedawno przez Fryderyka Koncert f-moll. Wśród publiczności znalazła się muzyczna elita Warszawy, w tym Józef Elsner, Wojciech Żywny oraz Karol Kurpiński. Utwór wywarł na gościach...
[pozostało do przeczytania 64% tekstu]
Dostęp do artykułów: