Nowa symulacja obala wersje MAK i Millera

Dr Szuladziński opracował na specjalnym programie komputerowym przebieg takiego zdarzenia w czterech wariantach, zakładając dwie prędkości – 10 m/s i 20 m/s – i dwa położenia samolotu w chwili zetknięcia się z ziemią: normalne i odwrócone.

W żadnym z założonych wariantów symulacja nie wykazała rozerwania kadłuba na drobne części.

Gdyby samolot uderzył – jak wynika z raportów MAK i Millera – z prędkością pionową 10 m/s w pozycji odwróconej, we wczesnej fazie uderzenia doszłoby do owalizacji i spłaszczenia kadłuba, a następnie do stałego odkształcenia się jego powierzchni w kilku miejscach (ilustracja nr 1). Nie byłoby jednak mowy o rozerwaniu poszycia i kadłuba.

Jeśli Tu-154 zetknąłby się z gruntem z prędkością pionową dwa razy większą – 20 m/s – następstwa byłyby poważniejsze: zaawansowane odkształcenie kadłuba i pęknięcie jego żeber (ilustracja nr 2). Fotele i schowki sufitowe uderzyłyby o głowy pasażerów, powodując obrażenia, w dalszym jednak ciągu wynik podobnej katastrofy nie przypominałby tego, co wydarzyło się w Smoleńsku. Poszycie nie zostałoby rozerwane, a samolot nie rozpadłby się na tysiące drobnych części. Ciała ofiar, owszem, uległyby poważnym uszkodzeniom, nie byłyby jednak zniszczone tak jak w przypadku niektórych pasażerów, których organy wewnętrzne zostały wręcz wyrwane ze środka i wyrzucone na pewną odległość.

Analiza Grzegorza Szuladzińskiego – zadająca kłam oficjalnej wersji rządowej – to część raportu zespołu Antoniego Macierewicza, przygotowanego na trzecią rocznicę katastrofy smoleńskiej. Autor symulacji jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, w 1973 r. doktoryzował się z mechaniki struktur na amerykańskim University of South California (absolwentem tej uczelni był m.in. słynny kosmonauta Neil Armstrong, pierwszy człowiek na Księżycu). Do 1980 r. pracował w USA, zajmując się m.in. technologiami lotniczymi i kosmonautycznymi, a następnie przeniósł się do Australii, gdzie do dziś prowadzi prace...
[pozostało do przeczytania 9% tekstu]
Dostęp do artykułów: