Naprawianie świata

Oczywiście „Drogówka” zasługuje na profesjonalne oceny wszystkich elementów sztuki filmowej: wspaniałego aktorstwa, doskonałych zdjęć i montażu, a przede wszystkim świetnego scenariusza i reżyserii. Ja jednak skoncentruję się na wydźwięku i przesłaniu tego dzieła, bo przedstawia ono tyleż barwną co tragiczną wizję Polski, pokazanej na przykładzie oddziału policyjnej drogówki, której funkcjonariusze – jak to często bywa – stają się równie niemoralni i nieuczciwi jak ci, których powinni ścigać. Powie ktoś, że Smarzowski przedstawia wizję przejaskrawioną, prezentując wszystkich bohaterów jako – do wyboru – seksoholików, alkoholików, łapówkarzy lub padliniarzy. Przejaskrawienie jest jednak dopuszczalną metodą dla twórców prawdziwej sztuki, gdy służy wytłuszczeniu rzeczywistego i ważnego przesłania. A jednym z tych ważnych przesłań, które proponuje nam twórca „Drogówki”, jest jego przekonanie, a wręcz pewność, że łapówkarstwo stało się w naszym kraju niemożliwą do wyplenienia plagą. Z dwu politycznych sił, które w czasach porywinowskich podniosły kwestię korupcji do rangi jednego z najważniejszych problemów naszej rzeczywistości, obie łącznie gromadzą od tego czasu znacznie ponad połowę wyborczych głosów. Problem w tym, iż jedna z nich, chcąc uczciwie naprawić nasz polski świat, poniosła szybką i dotkliwą porażkę po uderzeniach sił, na serio przerażonych m.in. atakiem na korupcyjną religię. Druga niemal natychmiast po objęciu władzy nie tylko dołączyła do łapówkarskiego korowodu, ale zajęła w nim pierwszoplanowe pozycje i doprowadziła system do stanu szczytowego. Smarzowski celowo ustawia głównego bohatera w pozycji jedynego z całego oddziału, o którym koledzy mówią z pomieszaniem zdziwienia i politowania jak o nieszkodliwym wariacie, który nie bierze łapówek. Nie od dziś bowiem wiemy, że w Polsce jedynie ryby – i to tylko czasami – nie biorą. W chwili, gdy widzowie oddychają z ulgą, dowiedziawszy się od jego zwierzchnika, że oskarżenie o zabójstwo, które ma zniszczyć...
[pozostało do przeczytania 13% tekstu]
Dostęp do artykułów: