Wstydliwa część ciała pedagogicznego

Paradoksalnie strajk w szkołach stał się okazją, by zapytać, czy tylko niskie zarobki są największym problemem polskiej edukacji. Pewnie wielu się oburzy, ale nie jest tajemnicą, że obok świetnych i zaangażowanych pedagogów, w szkołach publicznych motywacja, by poszerzyć kompetencje, starać się o osobisty rozwój i kreatywność, jest mniejsza niż np. w zawodzie dziennikarza.

System utrwala postawę: „Czy się stoi, czy się leży…”, więc rodzice słusznie zauważają, że w szkołach publicznych coraz mniej jest nauczycieli z powołaniem na rzecz tych, którzy trafiają do zawodu wskutek selekcji negatywnej. W szkołach prywatnych, gdzie wymagania są większe, więcej jest godzin „przy tablicy”, a realny system oceny pracy jest bardziej sprawiedliwy, strajku nie ma. Dlaczego? Bo tam płace są lepsze i pozycja dyrektora silniejsza. W szkołach publicznych bardzo niskie pensum i struktura urzędnicza sprawiają, że nie wysilając się zbytnio, wykorzystując różne kruczki i przywileje, można jakoś funkcjonować. Przy okazji rozmów o szkole nasłuchałem się opowieści o zaradnych (cwanych) nauczycielach. Oto obrazek z jednej ze szkół na Mazowszu. Kucharka codziennie przygotowuje obiad dla uczniów (odpłatny) i grona pedagogicznego (darmowy). Ponieważ jest strajk, szkołę zamknięto, ale kucharka przychodzi codziennie i gotuje obiad. Uczniów nie ma, ale strajkujący nauczyciele w stołówce pojawili się w komplecie. Zjedli darmowy obiad, a w ramach strajku nie odnieśli naczyń do okienka, zostawiając brudną zastawę na stole. Niby szczegół, ale wymowny. Czy z tymi pedagogami można naprawiać szkołę? Co zrobić, by dla nich nauczanie było pasją? Co musi się stać, aby uwierzyli, że ich najważniejszym zadaniem jest kształtowanie dziecka ku dojrzałości i wolności; wolności rozumianej jako przywiązanie do dobra? Jako rodzic kiedyś, dziś jako dziadek marzę, by szkoła wróciła do klasycznej roli uczenia rozpoznawania realnego świata. Celem szkoły nie może być rozwiązywanie testów i...
[pozostało do przeczytania 4% tekstu]
Dostęp do artykułów: