Trójmorze w przypływie

Kolejny szczyt Trójmorza, tym razem odbywający się w Bukareszcie, jest dobrą okazją do przypomnienia, czym jest ten projekt i o co w nim chodzi oraz w jakim jest stadium.

Trójmorze jest inicjatywą polityczną powołaną w 2015 r. przez prezydentów Polski i Chorwacji, dotyczy regionalnej współpracy infrastrukturalnej i obejmuje 12 państw członkowskich UE z naszego regionu (Austrię, Bułgarię, Chorwację, Czechy, Estonię, Litwę, Łotwę, Polskę, Rumunię, Słowację, Słowenię i Węgry). W 2017 r. na szczycie w Warszawie przedsięwzięcie to otrzymało poparcie goszczącego wówczas w stolicy Polski prezydenta USA Donalda Trumpa, a ostatnio wolę uzyskania statusu obserwatora przy tej inicjatywie zgłosiły Niemcy.
Zasadniczymi projektami przewidzianymi do realizacji w ramach Trójmorza jest rozbudowa autostrad: Via Baltica (Berlin–Warszawa–Ostrów Mazowiecka–Łomża–Ełk–Suwałki–Kowno–Ryga–Tallin z połączeniem promowym do Helsinek), Via Carpatia (Thessaloniki–Sofia–Arad–Debreczyn–Koszyce–Rzeszów–Lublin–Białystok–Kowno–Kłajpeda, na południu z odgałęzieniami do Istambułu oraz do Bukaresztu i Konstancy), Autostrada A1 (Nowy Szlak Bursztynowy) – część Europejskiego Korytarza Transportowego E75 z norweskiego Vardø promem Helsinki–Gdynia i dalej przez Polskę do Bramy Morawskiej i przez Czechy, Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię do Grecji, Autostrada S3 (Świnoujście–Lubawka na granicy Czech), będąca częścią Europejskiego Korytarza Transportowego E65 ze Szwecji, przez Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Chorwację, Kosowo, Serbię, Macedonię, Grecję i promem na Kretę. Sieć tę uzupełnia kolej Rail Baltica (Warszawa–Tallin). Minister spraw zagranicznych Węgier Péter Szijjártó zaproponował zaś w tym tygodniu kolej TGV Warszawa–Budapeszt przez Katowice, Ostrawę, Brno i Bratysławę oraz rozwinięcie przez LOT drugiego po Centralnym Porcie Lotniczym hubu lotniczego w Budapeszcie.
Projekty infrastrukturalne w zakresie tranzytu surowców energetycznych obejmują połączenia...
[pozostało do przeczytania 73% tekstu]
Dostęp do artykułów: