Słońca jesieni

Przed wiekami bardzo ceniona, dziś kulinarnie trochę zapomniana. Warto jednak zaprosić ją do stołu, a właściwie na stół…

Dynia to przedstawicielka licznej rodziny dyniowatych, do której należą również arbuzy, melony, kabaczki, cukinie, ogórki i tykwy. Owocem dyni jest jagoda, występująca w różnych kształtach: kulistym, owalnym spłaszczonym i wydłużonym, charakteryzująca się soczystym miąższem, zawartością dużej ilości nasion oraz twardą łupiną. Chociaż rodzajów dyni jest mnóstwo, to najczęściej uprawia się: zwyczajną, olbrzymią, piżmową, figolistną, hokkaido i ayote. W Polsce największą popularnością wśród hodowców cieszą się dwa pierwsze gatunki o żółto-pomarańczowym miąższu.

W kuchni dynia nadaje się do smażenia, pieczenia, gotowania i marynowania. Z miąższu warzywa przygotowuje się zupę, racuchy, farsz do naleśników, a nawet ciasto czy dżem. Miąższ należy wcześniej upiec lub ugotować, gdyż surowy pozbawiony jest smaku. W kuchni wykorzystuje się także pestki dyni. Dodaje się je na przykład do sałatek, ciast, ciasteczek lub pieczywa. Z pestek uzyskiwany jest też bardzo aromatyczny olej, jednak należy stosować go jedynie na zimno, na przykład do sałatek, gdyż w wysokiej temperaturze tworzy szkodliwe związki. Jadalne są również kwiaty dyni, które można faszerować. Surowy miąższ większości odmian można mrozić, świetnym pomysłem jest też pasteryzowanie lub mrożenie dyniowego purée.

Całą dynię najlepiej trzymać w chłodnym, suchym miejscu. W takich warunkach wytrzyma długie miesiące. Należy do warzyw niskokalorycznych, zawiera bogaty zestaw witamin oraz mikro- i makroelementów. Jedzenie dyni wzmacnia układ odpornościowy, pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia, działa uspokajająco i pomaga w dolegliwościach nerek.


Czy wiesz, że...

To jedno z najstarszych warzyw uprawianych przez człowieka. Dla Indian z Argentyny dynia stanowiła źródło pożywienia, obiekt kultu, a także surowiec do...
[pozostało do przeczytania 55% tekstu]
Dostęp do artykułów: