Nadwyżki stylu, zgroza w normie

Nie lubię jego „Aktora”, nagrodzonego Oscarem A.D. 2012. Obraz był powtórką z kina niemego i łatwych dylematów tamtego czasu. Estetyczne naśladownictwo czy wydmuszka Hazanaviciusa, zalecała się warsztatową zręcznością, ale nie zapowiadała osobowości zdolnej się mierzyć z wyzwaniami tu i teraz.

Tymczasem Hazanavicius porwał się na opowieść o inwazji Rosjan na Czeczenię oglądanej z pozycji dziecka. Łaska krytyki na pstrym koniu jeździ. Co kiedyś było zaletą (gra Bejo, żony reżysera, i dyscyplina formalna), teraz zebrało cięgi na festiwalu w Cannes.
Fakt, jest w „Rozdzielonych” oczywistość przesłania, rozdania ról i kształtu opowieści. Ale są też wstrząsające autentyzmem sceny zniszczeń i zdziczenia ogarniającego ludzi prowadzących wojnę Putina. Kręcono je w Gruzji, gdzie znają się na rzeczy. Bo to nieprawda, co stwierdzono w TVP, że za główną zaletę „Rozdzielonych” realizatorzy uznali grę Annette Bening bez makijażu i cierpienie za miliony, któremu daje wyraz Bejo. Kobiety Zachodu, jedna w Czerwonym Krzyżu, druga wolontariuszka komisji praw człowieka w Unii Europejskiej, tak czy owak niewiele mogą. Wojsko miażdży czołgami, gwałci, morduje, czego nie przyjmuje do wiadomości ONZ; mudżahedini ostrzeliwują się i giną bądź uciekają, a prymitywni sołdaci filmują swoje wyczyny. Ciężar wojny niosą kobiety i dzieci. Jedno z nich, Hadji, zobaczy mord rodziny, ucieknie z maleńkim bratem, którego podrzuci w muzułmańskim domu. Nie wie, że starsza siostra ocalała – będą się potem szukać w kraju ogarniętym chaosem.
Dobrze wypada ów Hadji (Khalim), malec, któremu zgroza odebrała mowę, ostrożny, nieufny, ale zaradny. Trochę potrwa, zanim pozwoli się przygarnąć wolontariuszce Raisie (Bejo) i oswoić. Na drugim emocjonalnym krańcu mamy dwudziestolatka, Rosjanina Kolę (Emelyanov). Student zgarnięty z ulicy z jointem, którego nie zdążył ukryć, zostaje wcielony do armii. Jako rekrut, a potem sołdat w bazie odbierającej ładunki rannych i zabitych...
[pozostało do przeczytania 28% tekstu]
Dostęp do artykułów: