Pedofilia: „przywilej” znanych i bogatych?

rys. Rafał Zawistowskirys. Rafał Zawistowski
Słysząc: pedofilia, pedofile – odruchowo wzdrygamy się z obrzydzenia. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z faktu, że dziś to jeden z najbardziej newralgicznych – ciemnych – tematów na świecie. Wokół niego wije się wiele politycznych, biznesowych, towarzyskich wirów. Mało kto też wie o tym, że od dekady trwa akcja oswajania społeczeństw z tym zboczeniem. 

W strategii oswajania stosuje się metodę zwaną „oknem Overtona”, która ma nas przynajmniej emocjonalnie i poznawczo znieczulić na ten obrzydliwy problem. W Polsce od czasu do czasu odzywają się echa wielkich pedofilskich afer. Dochodzi do zaskakujących aresztowań i zarzutów wobec osób zaliczanych do kręgu celebrytów. Jednocześnie i w naszym kraju nie brakuje znanych osób, które starają się, aby zboczenie pedofilii zyskało bardziej znośny, powszedni charakter.

Okno Overtona
Kiedy w marcu 2019 roku do Torunia zawitała wystawa artystki i performerki Mariny Abramović, większość Polaków była zdziwiona protestami, jakie wywołała ta ekspozycja. Mało kto wiedział, że pani Abramović uważana jest za prekursorkę wprowadzania do sfery sztuki motywów pedofilskich i… kanibalistycznych. Można powiedzieć: ot, artystyczna ekstrawagancja. Jednak gdy bliżej wpatrzymy się w postać pani Abramović, zauważymy, że jest to jedna z osób doskonale osadzonych w najwyższych kręgach amerykańskiej socjety.
Okno Overtona to opis działań, które mogą prowadzić do wprowadzania do obiegu społecznego idei i treści budzących powszechny sprzeciw w taki sposób, aby miało to uzasadnienie i nie powodowało retorsji. Tak oswaja się odbiorców z treściami tabu, koncepcjami budzącymi instynktowną odrazę. Tak korzysta się z tzw. alibi sztuki, aby oswajać nas i znieczulać na funkcjonowanie treści pedofilskich w sferze publicznej. Taką rolę zdaje się pełnić kilku fetowanych w świecie artystów: do tej grupy należy właśnie Marina Abramović, która była nawet jurorem na festiwalu filmowym w Wenecji....
[pozostało do przeczytania 72% tekstu]
Dostęp do artykułów: