Opera w dżinsach. Bezprecedensowe wydarzenie w historii kultury

Głośnik bluetooth, z którego sączą się dźwięki orkiestry, stoi na fortepianie z epoki. Śpiewak w swetrze i dżinsach rozpoczyna arię. W tej jednej scenie jest wszystko. Absurd sytuacji, profanacja świętości muzyki klasycznej, miłość do niej i wielki ukłon w stronę zamkniętej w domach publiczności. 25 kwietnia nowojorska Metropolitan Opera zorganizowała wirtualną galę swoich gwiazd. W tym dwóch Polaków. Takiego wydarzenia jeszcze nie było. I choć było wspaniałe, oby już nigdy nie musiało się powtórzyć…

Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna i Piotr Beczała oraz ponad czterdziestu innych śpiewaków operowych zaliczanych do grona najlepszych na świecie połączyło się przez internet w ramach gali Metropolitan Opera. 25 kwietnia gwiazdy zaśpiewały w swoich domach – salonach, a nawet kuchniach. Niektórzy zorganizowali sobie muzykę na żywo, inni z komórek. Nie udało się jedynie połączyć z Rosjanką Anną Netrebko. Występ Piotra Beczały również stanął pod znakiem zapytania. Ale udało się. Nasz śpiewak wystąpił dwie godziny później niż planowano z powodu kłopotów z łączem internetowym. Beczała śpiewał w swoim domu w Beskidzie Żywieckim.

Małżeństwo Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna wykonało w swoim salonie „L’Elisir d’Amore” („Napój miłosny”) Gaetano Donizettiego. To romantyczna opowieść, której akcja rozgrywa się na początku XIX wieku. Autor libretta, Felice Romani, snuje historię biednego wieśniaka Nemorina, który stara się o względy przepięknej Adiny. Zdesperowany jej odmową, zdobywa magiczny napój miłosny, który finalnie jest tylko... butelką wina. Jak się jednak okaże, napój będzie skuteczny. Wykonanie śpiewaków było pełne ekspresji. Na finał arii Alagna wskoczył na drabinę stojącą przy regale z książkami, opierając się jedną nogą o fortepian. Było w tym tyle szaleństwa, co uroku. 

Czterogodzinna gala stała się wielką atrakcją dla melomanów i wydarzeniem przyprawiającym o zawrót głowy tych, którzy zwykli widzieć artystów w...
[pozostało do przeczytania 23% tekstu]
Dostęp do artykułów: