Chrystus rzuca wyzwanie Hollywood. Fenomen christian movies

To miał być tylko jeden film. To miała być tylko chwilowa, jednoroczna moda. To miało być wreszcie zjawisko trwające nie dłużej niż trzy–cztery lata. Nic z tego: od 2006 roku chrześcijańskie filmy mają w USA coraz szerszą widownię i przynoszą coraz potężniejsze zyski. W ostatnich miesiącach – po niespodziewanym sukcesie wyświetlanego także w Polsce filmu „Nieplanowane” – amerykańskie kina podbił obraz „Overcomer”.

W 2018 roku znany amerykański dziennik „USA Today” pisał: „Przestańcie nazywać sukcesy chrześcijańskich filmów »niespodzianką«. Czas, by Hollywood uwierzył w chrześcijańską rozrywkę”. Mijający rok potwierdził słuszność tych słów. Oparty na faktach dramat obyczajowy „Breakthrough”, którego budżet wyniósł 14 mln dolarów, zarobił w 2019 roku w kinach ponad 50 mln USD – a podczas pierwszego weekendu wyświetlania był trzecim najchętniej oglądanym filmem w Stanach.
Inny chrześcijański film – „Overcomer” – przyniósł dochód w wysokości niemal 40 mln dolarów, choć jego realizacja kosztowała niespełna 5 mln. W weekend otwarcia (sierpień 2019 roku) także zajął 3. miejsce w rankingu najbardziej kasowych produkcji, wyprzedzając wiele hollywoodzkich hitów z gwiazdorską obsadą.
I wreszcie głośny również w Polsce obraz „Nieplanowane”, opowiadający bez ogródek o przemyśle zabijania nienarodzonych dzieci. Budżet: 6 mln dolarów. Dochód: ponad 20 mln USD, i to mimo oznaczenia filmu jako „R” (tylko od 18 lat) – co automatycznie ograniczyło liczbę seansów – oraz mimo niemal całkowitego braku reklamy z powodu cenzury w mediach. W pierwszych dniach po premierze film uplasował się na 4. miejscu najpopularniejszych hitów kinowych w USA.

Filmowa pasja
Fenomen amerykańskich christian movies, które należy odróżnić od istniejącego od zawsze kina religijnego (mieszczącego zarówno wielkie eposy w rodzaju „Dziesięć przykazań”, jak i psychologiczne „Ofiarowanie” Andrieja Tarkowskiego), ma swój początek w ogromnym,...
[pozostało do przeczytania 79% tekstu]
Dostęp do artykułów: