SAMOCHÓD, KTÓREGO NIE MA

Problemem w rozwoju aut elektrycznych nie jest technologia, lecz pieniądze. Wyraźnie widać, że firmy motoryzacyjne poszukują rozwiązań, jak upowszechnić „elektryki” i przerzucić koszty na klienta w taki sposób, żeby nie czuł się oszukany. Koncepcyjną pracę w tym względzie widać szczególnie u VW, czyli firmy, która dzięki elektrykom może odzyskać twarz. Nie jest przecież tajemnicą, że dieselgate spowodował gigantyczne straty nie tylko finansowe, ale przede wszystkim wizerunkowe.

W Polsce tego tak bardzo nie widać, bo produkty koncernu to u nas niejako synonim awansu społecznego, który przebiega następująco: Skoda, VW, Audi. Jednak rzeczywistość światowa jest nieco inna. Dlatego VW, a więc także Seat, Audi, Skoda i Porsche, postawili wszystko na jedną kartę – rozwój samochodów elektrycznych. To niewątpliwie pomoże w odzyskaniu image’u. Lecz za duże pieniądze. Wiadomo wszakże, że zainwestowane (domyślam się – miliardy) trzeba odzyskać. I to najszybciej, jak się da. Warto więc to robić kilkoma sposobami. Metoda pierwsza to VW ID3, względnie tani samochód, który ma zelektryfikować Niemcy. Powtarzam: względnie tani, to znaczy kosztujący tyle, ile dobrze wyposażony golf z silnikiem diesla. Należy jednak pamiętać, że za cenę ok. 120 tys. zł nabywcy będą mieli gorzej wyposażony samochód z niespecjalnie dużym zasięgiem. Wizerunkowo jednak staną się zwycięzcami, bo elektryczny VW ID3 to przecież wzór wszelkich cnót w porównaniu ze smrodzącym dieslem. Drugi sposób odzyskania miliardów to przekonanie bogatszej klienteli, że warto zapłacić krocie za „elektryka” napchanego cyfrowymi zabawkami, które, między nami mówiąc, w produkcji kosztują grosze. Tą drogą podąża już Audi. Do wyścigu wystartował także Porsche. A wkrótce do nich dołączy Cupra, czyli sportowa submarka Seata. Na targach we Frankfurcie Cupra pokazała prześliczny, moim zdaniem, koncepcyjny model Tavascan. Jak podsłuchałem po konferencji prasowej, produkcyjny model oparty na tym koncepcie...
[pozostało do przeczytania 54% tekstu]
Dostęp do artykułów: