Młodzi piją na potęgę. Rodzice, rozmawiajcie ze swoimi dziećmi!

To wiemy – alkohol nie służy nikomu, a nadużywany prowadzi do wielu poważnych schorzeń. Szczególnie niebezpieczny jest jednak dla dzieci i młodzieży, która coraz częściej sięga po procentowe, a co gorsza – również wysokoprocentowe trunki.


Wrażenie, że dzisiaj młodzież pije więcej niż kilka, kilkanaście lat temu, jest jak najbardziej uzasadnione. Statystyki nie pozostawiają złudzeń – z danych CBOS za 2016 r. wynika, że w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie aż 72 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych przynajmniej raz piło piwo, 63 proc. wódkę i inne wysokoprocentowe alkohole, a 41 proc. – wino. Jeszcze w 2003 r. do picia wódki przyznawała się niewiele ponad połowa ankietowanych, 10 lat później już 68 proc. (w 2016 r. spadek do 63 proc.). Z sondażu wynika też, że w ciągu miesiąca przed badaniem co najmniej raz upiło się 44 proc. uczniów.

Tymczasem, jak zaznacza dr Aleksandra Piotrowska z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, alkohol dla rozwijających się dzieci i młodzieży jest szkodliwy w każdej ilości i pod każdą postacią. – Nie ma ilości alkoholu, która dla rozwijającego się człowieka byłaby bezpieczna. Alkohol jest zagrożeniem dla procesów rozwojowych i dla aktualnego funkcjonowania organizmu i psychiki – wskazuje dr Piotrowska. Jak dodaje, wywiera on też negatywny wpływ na wszystkie tkanki i narządy, „upośledzając wzrastanie organizmu, pracę układu pokarmowego (utrudniając wchłanianie substancji odżywczych), sercowo-naczyniowego (zaburzając rytm pracy serca, podwyższając ciśnienie) czy odpornościowego (upośledzając pracę szpiku kostnego i limfocytów, co zwiększa częstość zapadania na wiele chorób)”.

Eksperci nie mają wątpliwości – alkohol osłabia zdolność uczenia się, zapamiętywania i koncentracji, a spowodowane alkoholem uszkodzenia mózgu „często bywają trwałe, utrudniając jego pracę także w dorosłości”. Co ważne, im wcześniejszy wiek inicjacji alkoholowej, tym mniej rozwinięta zostaje...
[pozostało do przeczytania 60% tekstu]
Dostęp do artykułów: