Co zostało po Paderewskim? Geniusz w Muzeum Narodowym w Warszawie

Organizatorzy wystawy bardzo oszczędnie potraktowali działalność polityczną jednego z ojców naszej niepodległości.

Trwająca do 20 maja wystawa – inaugurująca w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości całoroczny program „3 x Niepodległa w Muzeum Narodowym w Warszawie” – poświęcona jest Ignacemu Janowi Paderewskiemu. Muzeum Narodowe otrzymało w darze ponad 1,5 tys. obiektów w 61 skrzyniach. Część z nich do tej pory nie była eksponowana. Ta wystawa, ciekawie zaaranżowana w sześciu salach przez kuratorkę dr Magdalenę Pinker, pokazuje różne oblicza Paderewskiego – muzyka, światowej sławy wirtuoza, bywalca salonów, gorącego patrioty i wreszcie polityka, o którym mówiono, że „wygrał niepodległość na fortepianie” i którego portret widnieje na okładce magazynu „Times” z 1939 r.

Wystawę otwiera fortepian skrzydłowy Paderewskiego. W pierwszej sali poświęconej karierze muzycznej widzimy portrety i zdjęcia artysty – przy pianinie, gdy miał 10 lat, czyli z około 1870 r., i późniejsze – z około 1910 r. przy fortepianie; w gablotach zobaczymy szkic Symfonii h-moll op.24 i czystopis Wariacji i Fugi es-moll op. 23, wałek do pianoli z nagraniem Etiudy op. 25 no.9 Chopina w wykonaniu Paderewskiego i batutę z napisem dedykacyjnym od Teatru Polskiego w Poznaniu z 1901 r. Ciekawostką są kufry podróżne, niema klawiatura umożliwiająca ćwiczenia w czasie podróży, a także zbiór łyżeczek z odwiedzanych miejsc. Ignacy Paderewski miał własny wagon kolejowy, z sypialnią, jadalnią, salonem z fortepianem oraz miejscem dla służby. Liczne fotografie przedstawiające życie rodzinne Paderewskiego umożliwiają poznanie jego domu w Szwajcarii oraz członków rodziny – przedwcześnie zmarłej pierwszej żony Antoniny Korsakówny, dotkniętego ciężką chorobą jedynego syna Alfreda oraz drugiej żony Heleny, z którą muzyk spędził prawie 40 lat. Wyjątkowa jest kolekcja sztuki dalekowschodniej, obejmująca m.in. chińską porcelanę, emalie, szkło i wyroby z laki, które...
[pozostało do przeczytania 57% tekstu]
Dostęp do artykułów: