Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Kultura ścieku

Dodano: 12/03/2014 - Nr 11 z 12 marca 2014
Sztuka od czasów starożytnej Grecji starała się służyć pięknu i dobru. Jej domeną była także prawda. Obcowanie ze sztuką miało człowieka wzbogacać i czynić go lepszym Poza doznaniami estetycznymi niosła ona często także wartości moralne. Na początku XX w., za sprawą ruchu Dada, wcześniej zarysowana rola i definicja sztuki zaczęła się zmieniać. Symbolem tego był pisuar, zaprezentowany przez Marcela Duchampa na wystawie w roku 1917 i nazwany przez niego „Fontanną”. Dadaizm zrywał z tradycją, głosił swobodę twórczą i negował wszelkie kanony estetyczne i moralne. W praktyce domagał się większej wolności artystycznej. Dadaizm nie zniszczył jednak wartości niesionych przez kulturę. Poszerzył horyzonty w sztuce i wniósł do niej nowe spojrzenie na symbolikę z pozoru codziennych przedmiotów. Stworzył jednak niebezpieczny precedens, jakim było uznanie, że sztuką może być absolutnie wszystko. Od tego momentu co jakiś czas pojawiali się „artyści”, którzy za pomocą szokujących
     
38%
pozostało do przeczytania: 62%

Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów www.gazetapolska.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gazetapolska.pl

W tym numerze