Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ » x

Katastrofa na zesłańczym szlaku

Dodano: 30/10/2012 - Nr 44 z 31 października 2012
SiewŻiełDorŁag Odkrycie bogatych złóż węgla kamiennego w rejonie Workuty stanowiło milowy krok w podboju dalekiej północy Związku Sowieckiego. Niestety „podbój” ten dokonywany był przy pomocy systemu niewolniczej pracy setek tysięcy więźniów Gułagu. Jedną z kluczowych inwestycji na dalekiej północy była budowa linii łączącej nowo powstające kombinaty górnicze z istniejącą siecią kolejową. Ambitne plany przygotowane w zaciszu kremlowskich gabinetów zakładały budowę prawie 1500 km torów w rekordowym tempie. Aby sprostać wyzwaniu, do dyspozycji odpowiadającego za budowę SiewŻiełDorŁagu (Obozu Północnej Linii Kolejowej) w maju 1940 r. skierowano dodatkowo 135 tys. więźniów, w tym ponad 8 tys. polskich jeńców. Pierwsze eszelony z polskimi jeńcami dotarły do Kotłasu w maju 1940 r. Wycieńczeni wielomiesięczną katorżniczą pracą w kopalniach oraz podróżą w fatalnych warunkach jeńcy zostali rozdzieleni do poszczególnych obozów rozmieszczonych wzdłuż całej linii kolejowej
     
15%
pozostało do przeczytania: 85%

Artykuł dostępny tylko dla subskrybentów

SUBSKRYBUJ aby mieć dostęp do wszystkich tekstów www.gazetapolska.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się

* Masz pytania odnośnie subskrypcji? Napisz do nas prenumerata@gazetapolska.pl

W tym numerze