VR lekiem na zaburzenia psychiczne. Nowy rodzaj psychoterapii

Nerwica, różnego rodzaju fobie, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne – m.in. te przypadłości już niedługo będziemy mogli leczyć za pomocą wirtualnej rzeczywistości. Brytyjska firma związana z Uniwersytetem w Oxfordzie otrzymała od inwestorów 10 milionów funtów na rozwój opracowanej przez siebie psychoterapii.

Wyobraźmy sobie, że siedzimy wygodnie na kanapie, zakładamy okulary i nagle wszystko jest inaczej: znikają meble, telewizor i kwiaty w doniczkach. Zamiast w salonie, w jednej chwili znajdujemy się na skraju wulkanu lub na plaży nad oceanem. Tak właśnie działają gogle VR (virtual reality), które podbijają serca maniaków gier na całym świecie. Okulary składają się z dwóch ekranów (po jednym dla każdego oka) oraz zestawu czujników rejestrujących ruch urządzenia. Co więcej, umożliwiają one wyświetlenie trójwymiarowego obrazu. Jest to obraz sferyczny, który otacza nas z każdej strony.

Okazuje się, że wirtualna rzeczywistość może mieć znacznie szersze zastosowania niż tylko w dziedzinie rozrywki i nauki. Brytyjska firma Oxford VR, której szefem jest profesor Daniel Freeman z tamtejszego uniwersytetu, wykorzystując możliwości nowych technologii, pracuje nad innowacyjną terapią VR dla wielu chorób psychicznych. Polega ona na symulowaniu wydarzeń, które wzbudzają niepokój, i umożliwieniu pacjentom na konfrontację z nimi w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku. Pierwsze kliniczne testy zorganizowane przez Oxford VR dotyczyły leczenia lęku wysokości. Terapia okazała się sukcesem – z badań opublikowanych przez prestiżowy tygodnik medyczny „The Lancet” wynika, że poziom zdenerwowania spadł u pacjentów aż o 68 procent. Idąc za ciosem, firma postanowiła rozszerzyć swoją działalność o leczenie także innych zaburzeń, m.in. lęku społecznego i zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych. Kilka dni temu przedstawiciele brytyjskiej spółki poinformowali, że zebrali 10 mln funtów (13,05 mln dolarów) na rozwój zautomatyzowanych technologii wirtualnej...
[pozostało do przeczytania 9% tekstu]
Dostęp do artykułów: