Gangsterzy, faszyści i Churchill. Wywiadowcze intrygi dżentelmena z cygarem

Piąty sezon pokazywanego na Netflixie „Peaky Blinders” ugruntowuje pozycję serialu jako lidera wśród kryminalnych opowieści z historycznym tłem. Ta prawda tnie po oczach jak rzeźnicki nóż.

Dekadę temu sądziłem, że serialom kryminalnym nie może się przydarzyć nic lepszego niż „Zakazane Imperium”, czyli amerykański „Boardwalk Empire” z genialną rolą główną Steve’ego Buscemi jako Enocha Nucky’ego Thompsona. Ale kilka lat później Anglicy wyprodukowali „Peaky Blinders” (reż. Steven Knight), który bezlitośnie zdeklasował konkurencję. Opowieść o Tommym Shelby (Cillian Murphy) i jego rodzinnym gangu z Birmingham stała się nie tylko łotrowską sagą. To opowieść o Anglii, Szkocji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych w pierwszych dekadach XX wieku. To świat wyższych sfer i zaułków, w których ludzie gniją za życia i po śmierci. Warto to podkreślić: Anglosasi/Amerykanie mają wielki talent do pokazywania tła społecznego w swoich popkulturowych produkcjach. Nie wstydzą się brudnych zakamarków kapitalistycznego świata – bo wobec kogo mieliby mieć kompleksy, skoro to ich własny świat, sami go stworzyli.

Gdy rozbrzmiewają pierwsze takty otwierającego serial utworu „Red Right Hand” (wykonanie Nick Cave and The Bad Seeds) pod palcami coś się mrowi, oczy otwierają się szerzej – tak jest też w wypadku najnowszego sezonu „Peaky Blinders”. Tym razem kanwą intrygi jest spotkanie Tommy’ego Shelby z Oswaldem Mosleyem, historycznym liderem Brytyjskiej Unii Faszystów. Mosley nie był jednak żadnym watażką ani też, oczywiście, kapralem Wielkiej Wojny. Był angielskim szlachcicem z tytułem szóstego baroneta, słynnym z wielu romansów, w tym erotycznych relacji z siostrą i macochą swojej pierwszej żony, Cynthii Curzon (tak, była córką George’a Curzona od znanej nam aż za dobrze „linii Curzona”). Na tym nie koniec – wplątany w polityczne i wywiadowcze intrygi Shelby zwraca na siebie uwagę dżentelmena z cygarem – Winstona Churchilla, któremu w latach 20. i 30. w...
[pozostało do przeczytania 28% tekstu]
Dostęp do artykułów: