Mazowsze musi się wpisać w sieć komunikacyjną kraju. Komplementarny port lotniczy dla regionu powstaje w Radomiu

Lotnisko Chopina musi stać się portem przesiadkowym, maksymalizować tego typu ruch w Warszawie. I to jest równocześnie klucz do sukcesu CPK. Oznacza to, że na razie dla wielu pasażerów nie będzie wyboru: czy lecieć z lotniska Chopina, a może z jakiegokolwiek innego, tylko: lecieć właśnie z Chopina czy w ogóle nie lecieć – z Mariuszem Szpikowskim, prezesem Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL), dyrektorem Lotniska Chopina w Warszawie, rozmawia Maciej Pawlak

Gdzie znajdują się granice rozwoju Lotniska Chopina w Warszawie, pękającego już obecnie w szwach?
Dosyć konsekwentnie i trafnie je już określiliśmy. Wynikają one zarówno z ograniczeń strukturalnych, jak i środowiskowych. Możemy obecnie na tym lotnisku wykonywać ok. 600 operacji lotniczych (tj. lotów) na dobę, z tym że między g. 22 a 6 rano zaledwie ok. 50. Wprowadziliśmy te nocne ograniczenia po to, by mieszkańcom Warszawy zbytnio nie zakłócać ciszy nocnej. Obowiązuje całkowity zakaz planowania lotów między g. 23.30 a 5.30. Na razie będziemy w stanie, po dokonaniu przebudowy lotniska, wykonywać dodatkowo ok. 50 operacji na dobę. Jednak ze względu na coraz cichszą flotę użytkowanych obecnie samolotów być może udałoby się nam osiągnąć w końcu poziom 800 operacji na dobę. Z tym że już obecnie de facto w związku z wymaganiami środowiskowymi w szczytowych miesiącach czy dniach wyczerpaliśmy całą przepustowość lotniska Chopina. Według naszych symulacji w 2027 r. może zabraknąć miejsca dla 9–15 mln pasażerów – nie będzie technicznej możliwości ich odprawy.

Co oznacza w praktyce określenie stołecznego lotniska jako „portu przesiadkowego”?
W tej chwili pracujemy przy założeniu, że za 10 lat powstanie Centralny Port Komunikacyjny, oparty na ruchu przesiadkowym. To pokazało nam, że lotnisko Chopina musi być także portem przesiadkowym, maksymalizować tego typu ruch w Warszawie. I to jest równocześnie klucz do sukcesu CPK....
[pozostało do przeczytania 64% tekstu]
Dostęp do artykułów: