Ważne jest uzdrawianie służby zdrowia, a nie działanie pod publiczkę. Priorytetem rządu jest zwiększenie nakładów na ochronę zdrowia

Chcielibyśmy tak przebudować system finansowania służby zdrowia, aby płacić za efekt leczenia, a nie za zrealizowane procedury. Krótko mówiąc, by oceniać efekt, z jakim są leczeni pacjenci w danym ośrodku w perspektywie roku, 5 czy 10 lat, porównywać różne ośrodki i premiować te zapewniające lepszą opiekę – z ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim rozmawiają Natalia Karcz-Kaczkowska i Magdalena Złotnicka.

Lekarze umierający ze zmęczenia na dyżurach, pacjenci umierający na SOR-ach – tak wygląda czarna legenda polskiego systemu ochrony służby zdrowia. Ile w niej prawdy?
SOR jest oddziałem szpitalnym, na którym ratuje się ludzkie życie. Sytuacje, które ostatnio były opisywane przez media, bezsprzecznie wymagają wyjaśnienia. Niebawem będą wyniki wspólnej kontroli Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia i wojewodów. I będziemy wiedzieli, gdzie był błąd i dlaczego tak się stało, czy zawinił system, czy zawiódł człowiek.

Czy te kontrole sprawdzą także, ile czasu pacjent czeka na pomoc? To właśnie na długie oczekiwanie najczęściej skarżą się pacjenci.
Te skargi zapewne po części mogą wynikać też z tego, że niektóre media nierzetelnie informują, iż są kraje, gdzie każdy pacjent czeka na SOR-ze góra 20 minut. To nieprawdziwa wizja, bo takie kraje nie istnieją. Za to na przykład w Wielkiej Brytanii oczekuje się czasem nawet kilkanaście godzin. Pamiętajmy, że czas spędzony na SOR-ze jest czasem poświęconym na diagnostykę; nawet jeżeli wydaje się nam, że nic się nie dzieje, to często wydłużone oczekiwanie wynika z potrzeby wykonania badania, na przykład analizy krwi, wyniku tomografii komputerowej itp.

Jeśli nikt nie interesuje się pacjentem w złym stanie przez dłuższy czas, to potem pojawiają się skargi na opieszałość personelu…
Dlatego kluczowe jest rozróżnienie, kto wymaga naprawdę pilnej pomocy, bo jego zdrowie lub życie jest zagrożone, a kto nie....
[pozostało do przeczytania 82% tekstu]
Dostęp do artykułów: