Rakietoplan – przyszły król przestworzy

Rozpoczęły się prace nad hybrydą samolotu i rakiety kosmicznej, która mogłaby wykonywać loty zarówno międzykontynentalne, jak i orbitalne. Rozwiązania zastosowane w tego typu maszynach pozwolą skrócić lot z Londynu do Nowego Jorku z 8 godzin do zaledwie 1 godziny.

Na łamach „GP” co jakiś czas przedstawiamy nowe pomysły wizjonerów z całego świata na zrewolucjonizowanie transportu publicznego. I to zarówno tego z najmniejszych jednostek terytorialnych (komunikacja miejska), jak i również tego, dzięki któremu ludzkość będzie podróżowała na inne planety naszego Układu Słonecznego.

Ciekawą koncepcję pojazdu przyszłości zaprezentowała angielska firma Reaction Engines Limited (REL), która przy współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną i Brytyjską Agencją Kosmiczną chce stworzyć hybrydę samolotu i rakiety kosmicznej. Skylon – bo tak został nazwany prototyp projektu rakietoplanu – to maszyna, w której zamontowane zostaną najnowsze silniki odrzutowe typu SABRE (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine), pozwalające rozwijać prędkości ponad 6 tys. km/h podczas lotów międzykontynentalnych.

Idea tego typu silnika jest zarówno elegancka, jak i prosta. Podczas normalnego lotu maszyna będzie wyłapywała tlen i wykorzystywała go do generowania ciągu (osiągając prędkość do 5.4 Macha). Natomiast po osiągnięciu wysokości około 25 km silnik przełącza się na tryb rakietowy i przyspiesza do 25 Machów, aby osiągnąć orbitę i lot w kosmosie. Paliwem używanym w silniku SABRE będzie ciekły wodór, natomiast utleniaczem skroplony tlen, zebrany podczas wcześniejszej fazy lotu.

Do budowy prototypu innowacyjnego napędu użyte zostaną ultralekkie materiały, co ma pozytywnie wpłynąć na jego niesamowite osiągi. Według inżynierów pracujących przy tym projekcie, Skylon będzie mógł dostarczać astronautów i nawet do 15 ton ładunku na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, krążącej około 400 km ponad powierzchnią Ziemi.

Warto też...
[pozostało do przeczytania 7% tekstu]
Dostęp do artykułów: