Zaskakujące „Warsaw Gallery Weekend”. Sztuka konceptualna i estetyczne odrodzenie

Tegoroczny Warszawski Weekend Galerii to triumf dadaizmu i Duchampa, od którego to wszystko się zaczęło, kiedy wstawiał na początku XX wieku do galerii przedmioty codziennego użytku jako dzieła sztuki, a najsłynniejszą „Fontannę”, czyli pisuar, wysyłał na wystawę do Nowego Jorku w 1917 r.

Staromodne kryterium piękna, odnoszące się właśnie do sztuk pięknych, to relikt. Dzieło sztuki nie ma już funkcji estetycznej. Znana krytyk mówi, że jeśli ktoś szuka piękna, to niech idzie do lasu. W sztuce liczy się przekaz intelektualny, który bez towarzyszącego mu wyjaśnienia, tekstu krytycznego bądź oprowadzenia kuratorskiego najczęściej jest nieczytelny. Artyści jak naukowcy stają się socjologami badającymi w swoich projektach artystycznych relacje społeczne. Błyskotliwie ten stan rzeczy ilustruje wyświetlany aktualnie w kinach szwedzki film „The Sqare”, opowiadający historię „Kwadratu”, artystycznego obiektu w prestiżowej sztokholmskiej galerii, drwiący z instalacji – kopczyków kamieni na podłodze, które podczas sprzątania zostały lekko naruszone. A zniszczenie dzieła sztuki grozi finansowymi konsekwencjami! „The Sqare” to nieplanowany, ale trafny komentarz do tegorocznego „Warsaw Gallery Weekend” – Warszawskiego Weekendu Galerii.

Cóż mogą znaczyć kwiaty na drewnianej półce w Muzeum w Królikarni, takie jakie podlewamy w domach, w porcelanowych doniczkach imitujących plastikowe kubki po jogurtach, z ręcznie wymalowanymi na nich logotypami firm spożywczych? Zielone liście sansewierii w emaliowanej donicy obwiedzionej jarzeniowym światłem nawet fajnie wyglądają, tylko jaki w tym sens? Organizatorzy wyjaśniają, że nie wszystko, na co patrzymy, jest tym, czym się zdaje. Co prawda, to prawda. Albo prace bułgarskiego artysty w Galerii Le Guern, o których można było przeczytać w przewodniku, że „unaoczniają lub tworzą nowe, paradoksalne relacje między sztuką a życiem”. Wśród nich pokaźnej wielkości zdjęcie z kolekcją butów i kapci pod ścianą...
[pozostało do przeczytania 54% tekstu]
Dostęp do artykułów: