Bateria w płynie zamiast paliwa

Naukowcy z Purdue University w West Lafayette wynaleźli ogniwo przepływowe, dzięki któremu natychmiast naładujemy samochody elektryczne. Zamiast podłączać je kablem do gniazdka na długie godziny, wlejemy do „baku energii” świeży elektrolit, pozbywając się przy tym starego.

Obecnie ładowanie aut elektrycznych odbywa się w specjalnie do tego przystosowanych punktach lub w przydomowych garażach. Zajmuje to od kilku do kilkunastu godzin, w zależności od sposobu ładowania. – Największym wyzwaniem dla przemysłu jest przedłużenie żywotności baterii i infrastruktury potrzebnej do ładowania pojazdu. Najpoważniejszą obecnie przeszkodą dla kierowców jest poświęcenie czasu na utrzymanie samochodów w pełni naładowanych – powiedział John Cushamn z Uniwersytetu Purdue na konferencji International Society for Porous Media w Rotterdamie, która odbyła się 9 maja 2017 r. Wychodząc naprzeciw, inżynierowie toczą bitwę na pomysły. Kluczem do sukcesu może być tzw. ogniwo przepływowe. Jest to rodzaj akumulatora, w którym zamiast stałych elektrod i elektrolitu wykorzystuje się jako elektrody dwa elektrolity krążące w odseparowanych od siebie obiegach. W pewnym sensie jest to połączenie ogniwa paliwowego i baterii, ponieważ płynne źródła energii wykorzystywane są do wytwarzania napięcia i mogą być ponownie ładowane w tym samym systemie. Co ciekawe, ogniwo przepływowe można ładować powoli, poprzez podłączenie do niego napięcia, ale też można zrobić to natychmiast, pozbywając się zużytych elektrolitów i zastępując je świeżymi. Dodatkowo zużyte płyny akumulatorowe lub elektrolitowe mogłyby być zbierane, a następnie transportowane na przykład do elektrowni wodnej, aby ponownie je naładować. Rozwiązanie stworzone przez naukowców z Purdue University w West Lafayette może mieć jeszcze jedną zaletę, dzięki której zostawia konkurencję w tyle. Według wynalazców ich baterie miałyby ograniczyć cykl ładowania, a wydłużyć przy tym żywotność baterii. Taki pomysł wpłynąłby...
[pozostało do przeczytania 5% tekstu]
Dostęp do artykułów: