Karoseria, która „zmiękczy” się przy uderzeniu

Auta przyszłości muszą chronić nie tylko pasażerów, ale również powinny zadbać o bezpieczeństwo innych użytkowników infrastruktury miejskiej. Firma Waymo pracuje nad nową technologią, która w przypadku zderzenia zamieni niemal całą karoserię w poduszkę powietrzną.

Czy tego chcemy czy nie, to tylko kwestia czasu, nim autonomiczne samochody wyjadą na nasze wątpliwej jakości drogi. Mają one być nie tylko wygodne i komfortowe, ale również superbezpieczne. Jednak oprócz komunikowania się ze sobą, co w jakimś stopniu zmniejszyłoby skutki ewentualnej kolizji takich pojazdów, muszą one również wykrywać pieszych, motocyklistów oraz rowerzystów. Zderzenie z tymi użytkownikami infrastruktury miejskiej niejednokrotnie kończy się tragicznie, i to nie dla kierowców. Problemem tym postanowiła zająć się firma Waymo należąca do Google, specjalizująca się w tworzeniu autonomicznych samochodów. Inżynierowie amerykańskiego giganta stworzyli technologię, dzięki której pojazd zmiękczy się w przypadku kolizji właśnie z pieszymi lub z rowerzystami. Technologia ma zmieniać sztywność elementów karoserii, zderzaków oraz maski, wykorzystując w tym celu specjalne kable, pręty oraz sprężyny. Umiejscowione na powierzchni całego auta sensory będą wykrywać uderzenie w pieszego, a wówczas natychmiast mają być zwalniane elementy podtrzymujące panele karoserii, tworząc w ten sposób elastyczną powierzchnię zmniejszającą obrażenia. Pisząc prościej, cały samochód zamieniałby się z zewnątrz w poduszkę powietrzną. Na razie jest to tylko patent i trudno zgadnąć, czy Waymo zdecyduje się go zastosować przy konstruowaniu autonomicznych samochodów. Technologia wygląda bardzo interesująco na papierze, jednak nie wiadomo jeszcze, jak spisałaby się podczas prawdziwego zagrożenia. Jedną z głównych niewiadomych jest obawa, że elementy nadwozia nie byłyby na tyle wytrzymałe, aby zapewnić bezpieczeństwo osobom podróżującym w pojeździe. Trudno też oszacować, jak taki wynalazek podniósłby...
[pozostało do przeczytania 8% tekstu]
Dostęp do artykułów: