Pociągi przyszłości

Już niebawem podróż z Warszawy do Wrocławia może trwać niecałe 20 minut. Inżynierowie postanowili połączyć kolej z samolotem.

Zastanawialiście się kiedyś, jakby to było przejechać się pojazdem żywcem wyjętym z filmu science-fiction? A może macie dosyć zatłoczonych lotnisk i wiecznie opóźnionych pociągów? Jeżeli na oba pytania odpowiedź była twierdząca, to czas przedstawić Hyperloop, czyli kolej przyszłości. Będzie to połączenie transportu lądowego i lotniczego. Z zewnątrz może przypominać starożytne akwedukty. W skrócie: wyobraźmy sobie, że między dwoma miastami kładziemy bardzo długą, liczącą setki kilometrów rurę, zamontowaną na specjalnych filarach, w której latają małe kapsuły mieszczące nawet do 28 osób. Sekretem Hyperloop jest niskie ciśnienie panujące wewnątrz naszego „toru” – opór powietrza jest zminimalizowany, a to pozwala rozwinąć prędkość nawet do 1200 km/h. Jak to w ogóle możliwe? Kapsuły będą miały zamontowany kompresor, który zasysa powietrze z przodu pojazdu i przepompowuje je do tyłu i na boki. To napędza wagoniki i tworzy rodzaj poduszki powietrznej, na której się unoszą. Taka konstrukcja pozwala całkowicie wyeliminować siłę tarcia. Pasażerowie podczas podróży nie będą mogli przechadzać się po kapsule – będą uziemieni w pozycji półleżącej i przypięci pasami do swoich siedzeń. Aby uniknąć poczucia zamknięcia w ciasnej przestrzeni, na ścianach kapsuł mają być wyświetlane multimedia, a podróż umili rozbudowany system rozrywki. Co więcej, superkolej jest superekologiczna, ponieważ energia potrzebna do napędzania systemu ma pochodzić z baterii słonecznych umieszczonych na zewnętrznej części rury. Według pomysłodawcy Elona Muska, założyciela PayPal, SpaceX i Tesla Motors, koszty biletów mogłyby być nawet 10 razy niższe od dzisiejszych opłat za szybką kolei. Testy Hyperloop trwają od 2013 r. i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsze komercyjne trasy mają zostać otwarte w ciągu 10 lat. Zainteresowanie ich budową...
[pozostało do przeczytania 59% tekstu]
Dostęp do artykułów: