Zeznania naocznych świadków, którzy byli na miejscu katastrofy 10 kwietnia 2010 r.

Zobaczyłem nieopodal leżącą skrzynię, która na pierwszy rzut oka przypominała szafę pancerną. Chciałem do niej podejść i zobaczyć, co to jest, ale tego miejsca pilnował żołnierz rosyjski. Później okazało się, że jest to stary złom, niepochodzący z tego samolotu. Pierwszym rzucającym się w oczy fragmentem był odwrócony do góry podwoziem segment środkowy samolotu. Drugim rozpoznawalnym elementem był znajdujący się pośrodku zrytego pasa ziemi również odwrócony do góry kołami fragment ogona samolotu. Widać też było w pobliżu jeden z silników oraz fragment usterzenia pionowego, oparty o drzewa. Pozostałe szczątki były niewielkie, porozrzucane i pokryte szarobrunatnym błotem”.

Cezary Kąkolewski, oficer BOR, dowódca zespołu – przyjechał z Katynia do Smoleńska kilkadziesiąt minut po katastrofie.

„Zobaczyliśmy podwozie, które leżało do góry kołami, dwa silniki i elementy statecznika. To były jedyne elementy, które byłem w stanie zidentyfikować. (…) Na miejscu było dużo strażaków i milicji. Pojawili się nawet żołnierze specnazu. Samolot był rozbity w drobne szczątki wprasowane w grunt. (…) Załoga wyszła z samolotu, by zobaczyć lądowanie Tu-154M 101. Wiedzieliśmy, że ląduje, bo tak było słychać w radiu. Podczas naszej rozmowy z załogą Tu-154M 101 nic nie wskazywało na to, by mieli jakiekolwiek problemy. Nie korespondowaliśmy z tamtą załogą, tylko prowadziliśmy nasłuch. Gdy czekaliśmy na lądowanie tamtego samolotu, nie mieliśmy kontaktu wzrokowego. Słyszałem odgłos silników, który wskazywał, że samolot podchodzi do lądowania. Po chwili słychać było zwiększenie mocy silników. Słychać było również, że zwiększenie mocy było do maksymalnych obrotów. Usłyszałem wybuchy, a potem dźwięk gaśnięcia silników. I po wszystkim nastąpiła cisza”.

Remigiusz Muś, technik pokładowy Jaka-40 (zmarł tragicznie w październiku ubiegłego roku).

„Po kilku minutach usłyszeliśmy charakterystyczne gwiżdżące brzmienie silników...
[pozostało do przeczytania 51% tekstu]
Dostęp do artykułów: