Zawołać po imieniu. Instytut Pileckiego upamiętnia Polaków ratujących Żydów

Właśnie w takich chwilach jak ta, po aroganckiej, kłamliwej wypowiedzi Putina na temat Polski i ambasadora Lipskiego, można zobaczyć, jak funkcjonują najważniejsze instytucje w naszym państwie i zadać pytanie: „Czy zdają egzamin?” Czy też, jak to miało miejsce w roku 2010, w czasie tragedii smoleńskiej, kapitulują już na wstępie? Odpowiedzi można szukać, przyglądając się reakcji premiera Morawieckiego czy stanowczo protestujących polskich dyplomatów, a wreszcie ministerstw oraz takich instytucji państwowych jak Instytut Pileckiego.

Premier Mateusz Morawiecki znakomicie zareagował na słowa Putina, który z notatki dyplomatycznej z września 1938 roku wyciągnął zdanie ambasadora Józefa Lipskiego o „budowaniu pomnika Hitlerowi w Warszawie” i poddał je manipulacji, stwarzając wrażenie, jakbyśmy byli współodpowiedzialni nie tylko za wybuch wojny, lecz także za Holocaust (którego nikt nawet o najczarniejszej wybujałej wyobraźni nie mógł przewidywać na rok przed atakiem Niemców i Sowietów na Polskę). Oświadczenie Mateusza Morawieckiego cytowały największe zachodnie media. W sukurs przyszli mu historycy.

Propaganda rosyjska
29 grudnia 2019 roku na stronach Instytutu Pileckiego pojawił się znakomity wywiad z prof. Markiem Kornatem, autorem mającej się niebawem ukazać w druku biografii ambasadora Lipskiego. Znakomity sowietolog wyjaśniał w nim m.in., iż próby wplątania nas we współodpowiedzialność za wybuch II wojny światowej są absurdalnym wymysłem, niemającym jakiegokolwiek oparcia w faktach. Ale, co ważne, historyk odniósł się także bezpośrednio do zarzutów postawionych przez Putina i pokazał, na czym polegała manipulacja cytatem z Lipskiego: „Propaganda rosyjska przeciw Polsce opiera się zasadniczo na kłamstwie. W przypadku zacytowanej przez Putina wypowiedzi ambasadora Lipskiego nie ma jednak kłamstwa, tylko występuje manipulacja. Wypowiedź taka istotnie padła. Mechanizm manipulacyjny polega jednak na sugestii...
[pozostało do przeczytania 76% tekstu]
Dostęp do artykułów: