Projekt: Concorde 2.0. Z Nowego Jorku do Londynu w trzy godziny

2700 km/h – z taką prędkością będzie latał naddźwiękowy pasażerski odrzutowiec zbudowany przez prywatną amerykańską firmę na wzór legendarnego Concorde’a. Overture – bo tak nazwano tę maszynę – ma rozpocząć pierwsze podniebne testy jeszcze w tym roku.

Minęło szesnaście lat od momentu, kiedy naddźwiękowy samolot typu Concorde (do dziś przez wielu uważany za ikonę lotnictwa) został wycofany z użytku – swój ostatni lot wykonał 24 października 2003 roku. Powodem tej decyzji była jedyna w historii projektu katastrofa z 25 lipca 2000 roku. Według ekspertów sądowych tragedię spowodował metalowy element, na jaki maszyna najechała podczas startu. To wywołało uszkodzenie, a następnie pożar zbiornika paliwa. W katastrofie życie straciło 113 osób (w tym dwie obywatelki Polski). Jednak do tamtej pory Concorde uznawany był za najbezpieczniejszy samolot w historii lotnictwa.

Teraz ten futurystyczny projekt odświeży amerykańska firma Boom. Jej inżynierowie kończą właśnie budowę pierwszego w historii lotnictwa, w pełni ekonomicznie opłacalnego pasażerskiego samolotu naddźwiękowego o roboczej nazwie XB-1. Według planów firmy pełnowymiarowa pasażerska wersja, której nadano imię Overture, będzie mieścić na pokładzie 55 pasażerów i w komfortowych warunkach, przy prędkości 2700 km/h, transportować ich z Nowego Jorku do Londynu w nieco ponad 3 godziny, a z Sydney do Los Angeles w niecałe 7 godzin. Regularne loty komercyjne na pierwszej trasie trwają obecnie około 8 godzin. Overture będzie latał na wysokości 18 km, skąd przez jego duże okna będzie można dostrzec krzywiznę Ziemi. Jeśli widok za oknem by się znudził, do dyspozycji każdego pasażera będzie duży ekran do pracy w czasie lotu lub po prostu do oglądania filmów. Według amerykańskich ekspertów ceny biletów będą porównywalne z dzisiejszą klasą biznes, czyli raczej nie tańsze niż około 5 tys. dolarów.

Warto wspomnieć również o ekologii, gdyż naddźwiękowy samolot ma być napędzany...
[pozostało do przeczytania 8% tekstu]
Dostęp do artykułów: