Autonomiczny TIR wyjechał na szwedzkie drogi

Szwedzki start-up Einride rozpoczął testy swojej w pełni autonomicznej ciężarówki, w której nie ma miejsca dla kierowcy. To pierwszy przypadek w historii, kiedy taki pojazd będzie samodzielnie poruszał się po drogach publicznych.

Na łamach „GP” wielokrotnie przekonywaliśmy, że autonomiczne, elektryczne pojazdy to przyszłość motoryzacji – głównie dlatego, że nie emitują spalin do naszej i tak już mocno zanieczyszczonej atmosfery, a także ze względów bezpieczeństwa, gdyż najnowsze systemy nierzadko szybciej i sprawniej od ludzkiego umysłu reagują na zagrożenia na drodze.

Z pewnością w czołówce państw, które wdrażają technologię autonomicznych e-pojazdów, jest Szwecja. To w tym kraju w ubiegłym roku oddano do użytku zmodernizowany, dwukilometrowy odcinek autostrady, który pozwala na „tankowanie” auta prądem podczas jazdy. Jedynym warunkiem jest zamontowanie specjalnej szyny w pojeździe, która automatycznie podłącza się do drogi. Do 2030 roku Skandynawowie planują wybudować 20 tys. km takich tras, co pozwoli na ograniczenie zapotrzebowania na paliwa kopalne w transporcie o 70 proc.

W połowie maja br. oczy wszystkich fanów najnowszych motoryzacyjnych technologii znowu zwróciły się na Szwecję, a to dlatego, że po raz pierwszy w historii na publiczne drogi wyjechała tam w pełni autonomiczna ciężarówka. T-Pod, bo tak nazywa się pojazd zaprojektowany przez inżynierów ze start-upu Einride, nie został wyposażony w kabinę dla kierowcy. Wyznaczając trasę do celu, ten kontener na kółkach korzysta z wyjątkowo dokładnej nawigacji oraz zestawu kamer i czujników marki NVIDIA. Gdyby natomiast stało się coś nieprzewidzianego i trzeba by było przejąć nad nim kontrolę, zajmie się tym zdalny operator. T-Pod ma elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 85 km/h, ale podczas okresu testowego (trwającego do końca 2020 roku) będzie poruszał się z prędkością tylko 5 km/h. Na razie pojazd będzie podróżował tylko na krótkim odcinku drogi...
[pozostało do przeczytania 8% tekstu]
Dostęp do artykułów: