Jak Ukraińcy pokonali Prokuratorię Generalną. Prywatyzacja motoryzacyjnej perełki

Warszawski sąd stwierdził, że ukraiński koncern nie musi płacić ćwierć miliarda złotych odszkodowania za niewywiązanie się z umowy prywatyzacyjnej Fabryki Samochodów Osobowych. Jednak ostatecznie sprawę ma rozstrzygnąć apelacja.

W PRL była to jedna z pereł polskiej gospodarki. Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie produkowała będące ówczesnymi symbolami luksusu syrenki, fiaty 125p i polonezy. Od czternastu lat FSO należy do przedsiębiorstwa AwtoZAZ z siedzibą w Zaporożu (Ukraina). Zgodnie z umową prywatyzacyjną podpisaną przez ustępujący rząd Marka Belki, ukraiński koncern zobowiązał się do szeregu inwestycji w polskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Jednak pod koniec 2015 roku Ministerstwo Skarbu, kierowane przez Dawida Jackiewicza, stwierdziło, że nie wywiązał się on z tych zapisów. W efekcie Prokuratoria Generalna reprezentująca Skarb Państwa wystąpiła przeciwko AwtoZAZ o odszkodowanie w wysokości 250 mln zł. Sąd Okręgowy w Warszawie w październiku ubiegłego roku oddalił wszelkie roszczenia. W uzasadnieniu stwierdził wręcz, że są one „sprzeczne z zasadami współżycia społecznego”. Prokuratoria Generalna odwołała się od wyroku. Termin rozprawy nie został jeszcze wyznaczony – ustaliła „Gazeta Polska”.

Leganza, Nubira czy Lanos
Historia prywatyzacji FSO to jedna z czarnych kart III RP. Wszystko zaczęło się w sierpniu 1995 roku. Wówczas Ministerstwo Przemysłu i Handlu podpisało list intencyjny dotyczący udziału w prywatyzacji warszawskiej fabryki koncernu motoryzacyjnego z Korei Południowej – Daewoo. Sprzedaż FSO odbyła się poprzez likwidację zakładu i wniesienie jego majątku do nowego podmiotu, kontrolowanego przez azjatyckiego inwestora. Daewoo od początku przekonywało, że nie tylko utrzyma zatrudnienie, godząc się na atrakcyjny dla pracowników pakiet socjalny, ale także obiecywało poważne zwiększenie produkcji, opierając ją na swoich flagowych markach – Leganza, Nubira, czy Lanos. Według...
[pozostało do przeczytania 64% tekstu]
Dostęp do artykułów: